zondag 18 juni 2017, 20:15

Murray Perahia

Gepubliceerd in Serie A
Murray Perahia

1e rang: € 87,50 • CJP/65+ € 66,00

2e rang: € 70,00 • CJP/65+ € 52,50

dit recital heeft reeds plaatsgevonden ›

  • Veilig online betalen met iDeal, Credit Card of Podium Cadeaukaart
  • Ontvang uw kaarten per email (€ 2,50) of post (€ 4,00)

Toelichting

Parelend, schitterend & indringend

Murray Perahia werd in 1947 geboren in New York, als nazaat van Spaanse Sefardische joden die via Griekenland naar Amerika waren gekomen. Zijn vader was, naast kleermaker en koorleider van de plaatselijke synagoge, een verstokte operaliefhebber. Hij bracht zijn passie over op zijn vierjarige zoon. “Toen hij mijn belangstelling voor opera opmerkte en mijn vermogen om alle aria’s te zingen die ik de vorige avond had gehoord, stuurde hij me naar muziekles.” Het werd uiteindelijk de piano. Hiermee bepaalde vader Perahia de levensloop van zijn zoon. Zelf zegt hij dat hij nooit heeft besloten om musicus te worden. Dat overkwam hem gewoon.

Op 17-jarige leeftijd schreef hij zich in bij het Mannes College in New York, waar hij zijn diploma’s in compositie en orkestdirectie behaalde. Hij kreeg les van onder meer Mieczysław Horszowski en Rudolf Serkin. Perahia bracht in die tijd zijn zomermaanden door op het Marlboro Music Festival. Daar werkte hij samen met musici zoals Rudolf Serkin, Pablo Casals en de leden van het Budapest Kwartet.

Internationale bekendheid kreeg Perahia in 1972 met het winnen van de prestigieuze Leeds International Piano Competition. De Amerikaan verhuisde toen zelfs naar Londen. In 1973 gaf hij zijn eerste concert op het Aldeburgh Festival waar hij Benjamin Britten en Peter Pears ontmoette. Pears werd door Perahia regelmatig begeleid in liedrecitals. Van 1981 tot 1989 was Murray Perahia artistiek medeverantwoordelijk voor het Aldeburgh Festival.

Bovendien raakte Perahia bevriend met Vladimir Horowitz. Diens inzichten en persoonlijkheid waren een bron van inspiratie. Perahia mag graag het verhaal vertellen over zijn eerste ontmoeting met de inmiddels overleden pianolegende. Horowitz vroeg waarom Perahia nooit romantische virtuozenstukken speelde: “U wilt toch meer dan een virtuoos zijn, heb ik begrepen?” en vervolgde: “Maar wie meer dan een virtuoos wil zijn, moet eerst een virtuoos worden.”

Perahia behoort tot soort van muzikale intellectuelen. Alles wat hij speelt, bestudeert hij eerst grondig. Perahia is een aanhanger van de analysemethode van Heinrich Schenker (1868-1935), een theoreticus die meesterwerken tot een zogeheten ‘Ursatz’ herleidt: een simpele harmonische progressie die aan alle noten van een stuk ten grondslag ligt. Perahia ontwikkelt zich nog steeds. Al enige tijd wijdt hij zich aan een ambitieus project: het redigeren van alle Beethovensonates voor de Henle Urtext Edition.

Wat zijn eigen Beethoven-interpretatie betreft: tijdens zijn laatste recital in juni 2014 kwam Perahia met een bijzondere uitvoering van Beethovens Appassionata. NRC Handelsblad schreef hierover: “Het meest doeltreffend was Perahia’s structuurgerichte spel in Beethovens Sonate Appassionata. Als een klassiek architect creeerde hij een meeslepende spanningsboog van begin tot eind, zonder afbreuk te doen aan de dramatische contrasten waar dit stuk beroemd om is. In het slotdeel voerde hij de spanning zo onweerstaanbaar gedoseerd op dat het coda als ontzaglijke climax werkte: rabiaat en beklemmend.”

Programma

Programma

J.S. Bach Franse Suite nr. 6 in E gr.t., BWV 817
Franz Schubert
4 Impromptus, op. 142, D 935
  -pauze-
W.A. Mozart Rondo in a kl.t., KV 511
Ludwig van Beethoven Sonate nr. 32 in c kl.t., op. 111

Programma-informatie dateert van 7 juni 2017 – Wijzigingen voorbehouden

Alle series 2016-2017:

14 meesterpianisten in de mooiste zaal!

Alle pianisten in Serie A:

Op de hoogte blijven?