Alexander Gavrylyuk
Photo: Marco Borggreve

door redactie Eindhovens Dagblad, 

Oekraïnse pianist geeft voortreffelijk recital in Muziekgebouw in Eindhoven. Er is een nieuwe Horowitz aangetreden: hij heet Alexander Gavrylyuk. Met voortreffelijke pianisten kan men hele straten plaveien, ook door de opkomst van enorme aantallen Aziaten. Bijzondere en bezeten vertolkers zijn dun gezaaid. Eén daarvan is deze Oekraïnse kunstenaar (1984). Zijn fenomenale spel bezit inderdaad Horowitz-trekken door zijn elektriserende musiceerkunst en zijn vederlichte toets. Spectaculair is zijn geschiedenis. In 2003 raakte hij in coma met een verbrijzelde schedel door een ongeluk.

Hij krabbelde op en zette zijn carrière voort met, in zijn woorden, ‘verdiepte inzichten’. Zaterdagavond gaf hij een sensationeel recital in het Muziekgebouw, waar hij een jaar geleden met twee meesterstrijkers, Janine Jansen en Torleif Thedéen, óók de sterren van de hemel speelde. Van de vleugel trok hij alle registers open met fantastische dynamische kleuren van gefluister tot een dreunend volume, een expansie die in de grote zaal nog beter uitgekomen zou zijn. Zijn voordrachten doken zó diep en indringend in de partituren dat de talrijke toehoorders wel aan de stoel genageld moesten zitten. Soms zelfs, in Liszts Dante-fantasie, vereenzelvigde hij zich zo demonisch met de muziek dat hij een reïncarnatie van de componist leek. Indrukwekkend.

Prachtig klonk Mozarts KV 330, fijnzinnig, natuurlijk en vanzelfsprekend zoals men zelden hoort. Chopins tweede Ballade was zinderend van spanning met felle uitbarstingen en sublieme stiltes. De Preludes van Rachmaninov waren weergaloos fraai en zijn Prokovjef-sonate huiveringwekkend. Met orkaankracht leek hij regelrecht op het gemoed te hameren. Zijn toegiften, Rachmaninov (Vocalise) en Schumann (Kinderszenen) getuigden van oprechte eenvoud. Gavrylyuk woont tegenwoordig in Nederland: kan hij vaker naar het Eindhovense Muziekgebouw komen?

redactie Eindhovens Dagblad