Riaskoff Concert Management - impresariaat voor klassieke musici / artist management company representing classical musicians Alle recitals in de serie Meesterpianisten op de website van het Concertgebouw in Amsterdam serie Meesterpianisten 2016-2017 (30-jarig jubileumseizoen) — 12 piano-recitals en een spectaculair Extra Jubileumconcert in de Grote Zaal van Het Amsterdamse Concertgebouw
Home Recitals Pianisten Bestellen De serie Contact
serie Meesterpianisten 2017-2017 Concert: Jorge Luis Prats, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 oktober 2016
Concert: Alexander Gavrylyuk, Concertgebouw Amsterdam - zondag 6 november 2016
Concert: Nelson Freire, Concertgebouw Amsterdam - zondag 27 november 2016
Concert: Evgeny Kissin, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 december 2016
Concert: Severin von Eckardstein, Concertgebouw Amsterdam - zondag 22 januari 2017
Concert: 30-jarig Jubileumconcert, Concertgebouw Amsterdam - zondag 5 maart 2017
Concert: Maurizio Pollini, Concertgebouw Amsterdam - zondag 19 maart 2017
Concert: Yuja Wang, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 april 2017
Concert: Grigory Sokolov, Concertgebouw Amsterdam - zondag 17 mei 2017
Concert: Arcadi Volodos, Concertgebouw Amsterdam - zondag 21 mei 2017
Concert: Radu Lupu, Concertgebouw Amsterdam - zondag 28 mei 2017
Concert: Seong-Jin Cho, Concertgebouw Amsterdam - zondag 11 juni 2017
Concert: Murray Perahia, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 juni 2017
serie Meesterpianisten 2016-2017

serie Meesterpianisten
Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15
NL-1071 LL  Amsterdam
t +31(20) 664 53 53
f +31(20) 671 51 06

 
 

Alexander Gavrylyuk is subtiele klanktovenaar

Amsterdam – woensdag 8 juli 2015

Alexander Gavrylyuk (foto: Anna Sanfeliu)
Zondag 14 juni speelde kwam de jonge Oekraïense meesterpianist Alexander Gavrylyuk naar Amsterdam voor alweer zijn vierde recital in de serie Meesterpianisten. Aan zijn aangekondigde programma voegde hij op het laatste moment nog een Etude en Nocturne van Chopin toe, als een rustpunt voor de storm van Prokofievs Zesde sonate losbarstte. Lees alle recensies van dit recital


Eddie Vetter – Woensdag 13 mei 2015

'Alexander Gavrylyuk is subtiele klanktovenaar '

”5

Alexander Gavrylyuk is wel een van de grootste ontdekkingen van het afgelopen decennium. Hij weet telkens weer het publiek te betoveren met zijn ongelooflijk virtuoze en suggestieve spel. Deze keer nam hij de luisteraars mee op een avontuurlijke reis door de tijd, van Mozart en Schubert via Liszt en Chopin naar de grimmige wereld van Prokofjev.

Mozarts Sonate KV 330 speelt hij licht en helder, speels en klaterend, maar met aandacht voor de donkere wolken die in het langzame deel af en toe voor de zon verschijnen. De finale klinkt eerder prestissimo dan allegretto. De muziek ademt niet echt als hij zich steeds weer halsoverkop op de volgende frase stort, maar ook al doet het ijltempo afbreuk aan het ‘cantabile’, het resultaat is wel zo spannend. Overigens stormt hij tussen de bedrijven door in een vergelijkbaar tempo de lange trap van de Grote Zaal op en af. Dan heeft hij iets van een jonge hond die op het grasveld een extra rondje rent alvorens zich weer bij de baas te vervoegen.

In zijn weergave van Schuberts Sonate D 664 frappeert vooral hoe licht hij de toon weet te houden en hoe diep de emoties gaan. Zo laat hij horen dat onder de schijnbaar opgewekte klanken een intense melancholie sluimert die des te schrijnender werkt in de zonnige omgeving. Jammer dat de weergaloos fijn genuanceerde interpretatie van het Andante af en toe aan flarden werd gehoest.

Gavrylyuk stemt het coloriet precies af op de muziek die hij vertolkt. Het kleurenschema verandert bij de overgang van Mozart naar Schubert en van Schubert naar Liszt. De verf wordt als het ware dikker, de contrasten groter. Liszts Consolation nr. 3 zal zelden zo intens hebben geklonken.

Voor deze pianist gaat geen vliegende trapeze te hoog. De acrobatische kant van zijn meesterschap komt naar voren in Liszts transcriptie van de Danse macabre van Saint-Saëns, waarin Horowitz op zijn beurt de driedubbele salto’s in viervoudige heeft veranderd. Bij alle verbluffende hoogstandjes lijkt Gavrylyuk wonderbaarlijk genoeg beide handen vrij te hebben om het macabere karakter van de dodendans zo scherp mogelijk reliëf te geven.

Aan het begin van de tweede helft speelt hij in een toevoeging aan het programma eerst Chopins Etude opus 25, nr. 7 en Nocturne opus 27, nr. 2, de een nog mooier dan de ander, als om zich op te laden voor de klankexplosies in de Zesde sonate van Prokofjev. Volgens de overlevering had Prokofjev bicepsen van staal. Dat is te horen. Gavrylyuk legt in de extreme dynamiek spelenderwijs alle facetten van deze ‘oorlogssonate’ bloot: ongenaakbaar en spookachtig vervreemdend, maar ook lyrisch, zij het met navrante ondertonen.

Pas in de eerste toegift komt Rachmaninov aan bod met een diepgravende vertolking van het Moment musical opus 16, nr. 3. Daarna toont Gavrylyuk nog eens zijn beide kanten: de duivelskunstenaar in Liszts transcriptie van Mendelssohns Bruiloftsmars (door Horowitz weer verrijkt met extra vuurwerk) en de subtiele klanktovenaar in Schumanns Träumerei.

(Recensent: Eddie Vetter)

 

Wenneke Savenije – Woensdag 13 mei 2015

Alexander Gavrylyuk spreekt tot de verbeelding

”4

Hoe speel je zonder infantiel te worden de ultiem ‘simpele’ Sonate in C groot, KV 330 van Mozart, waarover zijn biograaf Alfred Einstein ooit opmerkte: ‘Een meesterwerk waarin iedere noot op de juiste plaats valt’? Doe je als pianist teveel, dan verpletter je Mozarts lichtvoetige puurheid met de zwaarte en het virtuositeitsvertoon van het ego. Doe je te weinig, dan klinken zijn quasie eenvoudige noten niet langer hemels, maar kinderachtig. Niet voor niets hoor je maar vrij zelden Mozart-sonates spelen op de grote concertpodia. In hun eenvoud, weerspiegelen ze directer dan welke muziek dan ook, het vakmanschap, de integriteit en muzikale bezieling van de pianist.

Gavrylyuk (1984) koos voor een duidelijke invalshoek en maakte van Mozarts Sonate in C, KV 330 een karakterstuk, waarin elke stem, elk akkoord, ieder loopje en zelfs iedere noot een personage uit een mini-opera vol kleurrijke taferelen voorstelde, blijmoedig zingend over de liefde en het wisselvallige verkeer tussen mensen van vlees en bloed. Spontaan en geestdriftig wekte Gavrylyuk zijn ‘personages’ tot leven, waarbij het ene tafereel naadloos overvloeide in het andere, zodat Mozarts muziek ongehinderd voortstroomde terwijl er een ware rondedans van vrolijke, droevige, verliefde, jaloerse, grappige en tedere figuren plaatsvond tussen de zonovergoten maatstrepen.

De empathie waarmee Gavrylyuk Schuberts vroege Sonate in A, D 664 vertolkte, kwam hoorbaar niet uit de lucht gevallen. Als zoon van twee Oekraïense volksmusici uit Kharkov, zong de pianist als jongetje in een koor. Na het beluisteren van Moessorgsky’s ‘Schilderijententoonstelling’ besloot de kleine Gavrylyuk dat hij later pianist wilde worden. Volgens zijn strenge moeder was hij daar veel te lui voor, maar Gavrylyuk zette door, volgde als dertienjarige zijn pianoleraar Victor Makarov naar Australië en leefde zich daar dapper uit in de kunst van het pianospelen. Totdat hij in 2002 na een ernstig auto-ongeluk wekenlang met een verbrijzelde schedel in coma lag. In plaats van de piano eraan te geven, was Gavrylyuk zó dankbaar dat hij tenslotte weer herstelde, dat zijn passie voor muziek er alleen maar groter en intenser door werd: ‘Muziek is iets wonderbaarlijks. Muziek is de grootste schepping van de mensheid. Geen andere kunst kan mensen zo diep ontroeren. Muziek is een uitdrukking van liefde.’

De volksliedachtige thematiek van het landelijke openingsdeel van Schuberts sonate sloot dan ook naadloos aan bij Gavrylyuks optimistische levensvisie, waarna hij het verfijnde en lieflijke Andante liet openbloeien als een nachtbloem in het Oostenrijkse maanlandschap. Zonder ijdelheid stelde de virtuoze Gavrylyuk zich in de Finale op als een choreograaf, die de onstuimige passages zwierig en elegant liet dansen. Als er al iets viel aan te merken op deze fraaie Schubertvertolking, dan misschien Gavrylyuks neiging om elke zingende toon te laten opkomen en weer wegdrijven als een soort ‘effectbal’ in klank. Dat kan poëtisch zijn, maar als het, bewust of onbewust, almaar als een procedé om elke noot te laten zingen (en uitzingen) wordt toegepast, begint het te irriteren. Dat overkwam mij af en toe tijdens Gavrylyuks lyrische vertolkingen van de Consolation nr. 3 in Des van Liszt, Chopins Etude in cis, op. 25 nr. 7 en Nocturne in Des, op. 27 nr. 2.

Met zijn even natuurlijke als onstuimige interpretatie van de razend virtuoze Danse macabre van Saint-Saëns/Liszt/ Horowitz toverde Gavrylyuk een compleet orkest uit de Steinway, waarna hij zonder zichtbaar vertoon van inspanning of krachtpatserij een glasheldere en markante Zesde sonate van Prokofiev uitbeitelde in een wereld van bunkers, staal en wapentuig, eindigend in de apocalyptische noodkreten van de finale. Er volgden nog drie toegiften, waarbij vooral Gavrylyuks spectaculaire lezing van de Liszt/Horowitz bewerking van Mendelssohn ‘Bruiloftsmars’ naar adem deed snakken.

(Recensente: Wenneke Savenije)

 
 
 

Laatste nieuws:

28 feb Abonnementen 2017-2018 nu verkrijgbaar
13 feb Spectaculair Jubileumconcert: 'Hommage aan de Russische Pianotraditie' met 6 Meesterpianisten + Surprise Guest
7 feb 'Klankschoonheid, expressie en vertelkunst bij pianogenie Severin von Eckardstein'
23 dec 'Kissin is geen wonderkind meer, maar wel een wonder'
17 dec Nelson Freire ontwerpt gedroomd klankuniversum
 » compleet nieuwsoverzicht
 

Laatste toegiften:
zondag 2 april 2017
Yuja Wang
Schumann, Schubert , Liszt, Prokofiev, Chopin, Bizet, Rachmaninoff

Bekijken ›

Bestel nu uw abonnement voor 2017-2018 >

Volg ons:

Alles over het 30-jarig Jubileumconcert

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten
Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten

www.iamsterdam.com


 

© 2003-2015 serie Meesterpianisten | Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15 – NL-1071 LL Amsterdam