Riaskoff Concert Management - impresariaat voor klassieke musici / artist management company representing classical musicians Alle recitals in de serie Meesterpianisten op de website van het Concertgebouw in Amsterdam serie Meesterpianisten 2016-2017 (30-jarig jubileumseizoen) — 12 piano-recitals en een spectaculair Extra Jubileumconcert in de Grote Zaal van Het Amsterdamse Concertgebouw
Home Recitals Pianisten Bestellen De serie Contact
serie Meesterpianisten 2017-2017 Concert: Jorge Luis Prats, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 oktober 2016
Concert: Alexander Gavrylyuk, Concertgebouw Amsterdam - zondag 6 november 2016
Concert: Nelson Freire, Concertgebouw Amsterdam - zondag 27 november 2016
Concert: Evgeny Kissin, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 december 2016
Concert: Severin von Eckardstein, Concertgebouw Amsterdam - zondag 22 januari 2017
Concert: 30-jarig Jubileumconcert, Concertgebouw Amsterdam - zondag 5 maart 2017
Concert: Maurizio Pollini, Concertgebouw Amsterdam - zondag 19 maart 2017
Concert: Yuja Wang, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 april 2017
Concert: Grigory Sokolov, Concertgebouw Amsterdam - zondag 17 mei 2017
Concert: Arcadi Volodos, Concertgebouw Amsterdam - zondag 21 mei 2017
Concert: Radu Lupu, Concertgebouw Amsterdam - zondag 28 mei 2017
Concert: Seong-Jin Cho, Concertgebouw Amsterdam - zondag 11 juni 2017
Concert: Murray Perahia, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 juni 2017
serie Meesterpianisten 2016-2017

serie Meesterpianisten
Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15
NL-1071 LL  Amsterdam
t +31(20) 664 53 53
f +31(20) 671 51 06

 
 

Vijf sterren is voor Yuja Wang niet genoeg

Amsterdam – woensdag 20 juli 2016

Yuja Wang brengt Concertgebouw in extase
Na haar debuut in mei 2013 werd Yuja Wang al bejubeld om haar fabelachtige techniek en groot stijlgevoel. Na haar tweede optreden in de serie Meesterpianisten, waarmee zij het seizoen 2015-2016 afsloot, schieten woorden (en sterren) tekort om het talent van de jonge Chinese meesterpianiste te beschrijven. 'Sensationeel recital', schreef Trouw: 'Voor het eerst sinds Trouw begon met het geven van sterren, is het maximum van vijf een probleem. Pianiste Yuja Wang maakte zondag met haar sensationele recital in het Concertgebouw zoveel indruk dat zij de weinige collega's die al vijf sterren kregen, verre overtrof.' En ook de recensenten van Volkskrant en Pianowereld waren diep geraakt door haar indrukwekkende spel. Lees hier alle jubelende recensies van het recital van Yuja Wang.


Trouw – Dinsdag 21 juni 2016

Vijf sterren is voor Yuja Wang niet genoeg

”5(+1)

Voor het eerst sinds Trouw begon met het geven van sterren, is het maximum van vijf een probleem. Pianiste Yuja Wang maakte zondag met haar sensationele recital in het Concertgebouw zoveel indruk dat zij de weinige collega's die al vijf sterren kregen, verre overtrof.

In de dertig jaar van de Amsterdamse serie Meesterpianisten waren slechts dertien van de 95 pianisten vrouwen.

Niet alleen stak Yuja Wang deze dames naar de kroon, ook de meeste en grootste van de mannelijke meesterpianisten liet zij achter zich. Nota bene in repertoire dat niet direct geassocieerd wordt met een ranke Chinese van 29 jaar: de Sonate 'für das Hammerklavier' opus 106, qua lengte en technische en muzikale eisen de zwaarste kluif onder de 32 Beethoven-sonates.

Wangs techniek kende geen beperkingen; haar grote ritmische precisie, veerkracht, snelheid en kracht zette zij volledig in voor het bereiken van de hoogste muzikale doelen, zonder theatrale opsmuk .

Veel details maakte zij hoorbaar die bij anderen in de klankmassa ten onder gaan, maar van overdetaillering was allerminst sprake: haar musiceren verliep contrastrijk, in het Adagio zeer expressief, en tegelijk zo organisch en vormbewust dat het kolossale stuk korter leek dan gewoonlijk. Alleen al met de helderheid in de beruchte slotfuga verdiende Yuja haar extra ster.

Voor de pauze was zij imponerend gestart met 'Kreisleriana'. Wang vertaalde Schumanns bipolariteit (hij verklankte in het stuk de introverte, gevoelige Eusebius versus de bruisende, extraverte Florestan) door in de Eusebius- delen het linkerpedaal in te drukken.

De klank werd desondanks nooit flets: als geen ander liet ze de melodieën zingen, tot in de laagste bastonen altijd helder en genuanceerd.

In de Florestan-delen liet zij het instrument klateren en brullen, altijd vol elegantie en elasticiteit .

Na 'Kreisleriana' kwam een verrassing, die niet op het programma stond. Yuja zette een iPad op de vleugel en gaf met de bladmuziek voor zich een zeldzaam geraffineerde vertolking van 'Scarbo' uit Ravels 'Gaspard de la nuit'. Zij had hier op het laatste moment toe besloten, omdat het programma voor de pauze te kort was. Vandaar de iPad met de noten.

Lang zou het recital toch wel worden, want Yuja bleef maar toegiften geven, acht in totaal.

Met de demonstratie van ongelimiteerde virtuositeit in werken van onder anderen Prokofjev, Horowitz ('Carmen- fantasie'), Fazil Say (Mozarts 'Turkse mars' in jazzbewerking), Kapoestin, Schubert/Liszt, Chopin en Gluck maakte de unieke pianiste haar Amsterdamse triomf compleet. Eigenlijk zes sterren dus.

(Recensent: Christo Lelie)

 

de Volkskrant – Dinsdag 21 juni 2016

De vrijheid voel je bij de improvisaties van Yuja Wang

”5

Met haar onthutsende optreden heeft pianofenomeen Yuja Wang haar concertnorm gedefinieerd. Voor een oneindig verre toekomst. Spelen lijkt de Chinese, met het ritmegevoel van Herbie Hancock, louter energie op te leveren.

'Misschien is je programma wat kort', zei organisator Marco Riaskoff zondagmiddag* voorzichtig tegen het Chinese piano- en fashionfenomeen Yuja Wang (29). Ze zou een paar uur later Kreisleriana spelen, de cyclus van Schumann, en Beethovens Hammerklaviersonate. Stukken die niet alleen technisch tot het uiterste gaan, maar staan of vallen met een diepgeworteld inzicht in psychische grilligheid (Schumann) en vormgevoel (Beethoven). 'Dan voeg ik Scarbo eraan toe, het slotdeel van Ravels Gaspard de la nuit. Heb ik ooit gestudeerd en met de noten erbij moet dat lukken.'

*Red. RCM: Uiteraard was deze discussie reeds eerder gevoerd en niet pas op de dag van het recital: Yuja Wang had naast Schumanns Kreisleriana namelijk twee Ballades van Brahms op haar reguliere programma staan. Dat was in Amsterdam echter geen optie, doordat Paul Lewis de Ballades op. 10 al tijdens het recital voor haar had gespeeld. Yuja Wang hakte echter pas op het laatste moment de knoop door dat zij in plaats daarvan 'Scarbo' uit 'Gaspard de la nuit' van Ravel zou spelen.

Dus vouwde ze zich na een enerverend Kreisleriana in haar glitterjurk dubbel, reikte naar een iPad en legde die in de Steinway. Tussen Ravels watervlugge notenslierten door was te zien hoe ze met een rappe vinger het scherm aanraakte om de blaadjes om te slaan: acrobatisch.

Yuja Wang kleedt zich spannender dan welke collega ook, heeft het ritmegevoel van Herbie Hancock en streeft in tempokeuze en dynamisch bereik zelfs landgenoot Lang Lang voorbij. Ze improviseert haar interpretaties en die vrijheid voel je in de zaal.

Voor Schumann bleek ze de gedroomde vertolkster. Zijn liefde voor de nog onbereikbare Clara maakte ze voelbaar, net als de grillige tegenstrijdigheden die zijn geest beheersten. De Hammerklaviersonate werd een onthutsende ervaring - een achtbaan van hogere tempi en meer schakeringen in kwetsbaarheid dan je ooit voor mogelijk hield. En, ja, met meer pedaal en minder omlijste structuren dan je zou wensen.

Spelen lijkt haar geen energie te kosten maar juist energie te leveren. Na die slopende Beethoven was ze fris genoeg voor acht toegiften. Yuja Wang heeft haar hoogstpersoonlijke concertnorm gedefinieerd. Die reikt tot in een oneindig verre toekomst.

(Recensent: Biëlla Luttmer)

 

Pianowereld – Woensdag 22 juni 2016

Yuja Wang brengt Concertgebouw in extase

”5

Voor het laatste recital in serie Meesterpianisten hadden Marco Riaskoff en zijn medewerkers de Chinese sterpianiste Yuja Wang geprogrammeerd. Het werd een optreden dat wellicht bij alle bezoekers van deze avond nog lang zal nawerken in het geheugen en emotionele beleving.

Wangs optredens zijn altijd spraakmakend, niet alleen in muzikaal opzicht maar ook haar charmante verschijning met dito kleding zijn vaak onderwerp van gesprek. Yuja is pas 29 jaar en kan nu al beschouwd worden als de belangrijkste vrouwelijke Chinese exponent van de piano. Zo langzamerhand is men het er over eens dat Wang zelfs haar twee belangrijke collega’s is voorbijgestreefd.

Haar charisma en jeugdige verschijning vertalen zich in een grote mate van onbevangenheid. Geen enkele overdreven gezichtsuitdrukking en nodeloze, afleidende lichaamstaal. Yuja Wang is 'echt' en integer. Yuja Wang komt uit een artistiek gezin, vader percussionist en moeder danseres c.q. choreografe. In tegenstelling tot zo vele ouders werd Yuja niet overdreven gepusht, ze wilde zelf graag. 'Het was mijn innerlijke drang' , zo licht zij haar jonge pianistenjaren toe.

In 2007 brak ze door als soliste bij het Boston Symphony Orchestra. Maar zelfs een jaar eerder (2006) debuteerde ze al bij het New York Philharmonic Orchestra. Met alle grote dirigenten heeft ze sindsdien samengewerkt. Haar concertagenda is overvol, niet alleen als solist maar ook als begeleider, onder andere met de Griekse Meesterviolist Leonidas Kavakos.

Haar debuut in de Meesterserie was in 2013 en werd toen reeds als bijzonder gedenkwaardig omschreven. Helaas kon zij toen haar geplande aantal toegiften niet volledig spelen door een gebeurtenis voor in de zaal.

Met haar optreden afgelopen zondag, 19 juni, heeft ze wat mij betreft voorgoed afgerekend met sceptici, die twijfels hebben over haar stijlgevoel.

Ze speelde voor de pauze Schumanns Kreisleriana opus 16. Haar spel was van een ongekende schoonheid en diversiteit in klankkleur. Schumann schreef dit werk in betrekkelijk korte tijd, tussen half maart en begin mei 1838. Eigenlijk had Schumann zijn Kreisleriana opgedragen aan zijn bijkans onbereikbare geliefde Clara Wieck. Haar vader was fel tegen hun huwelijk en dus droeg Schumann dit werk in laatste instantie op aan Chopin om niet nog meer kolen op het vuur te gooien. Alle emoties en twijfels waar Schumann mee worstelde werden door Yuja Wang met ongekend klankpalet aan haar publiek doorgegeven.

Omdat de lengte van Kreisleriana nog geen drie kwartier behelst had Yuja besloten nog voor de pauze een extra stuk toe te voegen. Dat werd ‘Scarbo’ uit Gaspard de la Nuit van Ravel met een ragfijn toucher en pedaalbeheersing. Saillant gegeven was haar I-pad met de partituur die klaar lag op de grond en vervolgens in de vleugel werd gelegd en door haar feilloos werd bediend om de 'pagina’s om te slaan'.

Na de pauze klonk de Pianosonate opus 106 van Ludwig van Beethoven, de 'Hammerklaviersonate'. Dit werk wordt algemeen beschouwd als een van de moeilijkste sonates, niet alleen technisch, maar vooral door zijn lengte en muzikale structuur. Een grote mate van interpretatieve rijpheid is een belangrijke voorwaarde om deze sonate de juiste spanning en rust mee te geven, verdeeld over de vier delen.

Het was in deze sonate dat Yuja er ondanks haar betrekkelijk jonge leeftijd geen twijfel over liet bestaan dat haar muzikale visie één van de mooiste uitvoeringen teweeg bracht. Werkelijk ademloos luisterde het publiek, aan de stoel genageld, naar haar Beethoven. Geen kuchje of welk geluid dan ook, muisstil liet men haar interpretatie binnenkomen in de ziel, in de geest. We waren als toehoorders even weg van de alledaagse drukte. Met name het Adagio sostenuto was van een bovenaardse schoonheid.

En na zo’n indrukwekkend regulier programma kon het niet uitblijven…… Maar liefst acht toegiften had de pianiste in petto. Als eerste het lieflijke 'Dans van de vier zwaantjes' uit Tchaikovsky’s Zwanenmeer. Teder en ingetogen… prachtig. Als vierde toegift de Turkse Mars uit Mozarts Pianosonate KV 331, maar dan in een bewerking van Arcadi Volodos / Fazil Say/ Yuja Wang. Yuja’s onbeperkte technische mogelijkheden waren evident. Alles klonk helder, soms vederlicht dan weer met bulderende kracht waarbij men zich niet kon voorstellen dat hier een tengere jonge vrouw aan de Steinway zat. Haar zevende toegift werd de bekende Wals in cis kl.t. op. 64 nr. 2 van Chopin. Nergens gehaast zoals zo velen dat helaas doen maar met een fluwelen toucher en verrassende tempi.

Het zal duidelijk zijn dat Yuja Wang in het komende seizoen in de serie terugkomt, en wel op 2 april 2017.

(Recensent: Frans C. Schulze)

 
 
 

Laatste nieuws:

28 feb Abonnementen 2017-2018 nu verkrijgbaar
13 feb Spectaculair Jubileumconcert: 'Hommage aan de Russische Pianotraditie' met 6 Meesterpianisten + Surprise Guest
7 feb 'Klankschoonheid, expressie en vertelkunst bij pianogenie Severin von Eckardstein'
23 dec 'Kissin is geen wonderkind meer, maar wel een wonder'
17 dec Nelson Freire ontwerpt gedroomd klankuniversum
 » compleet nieuwsoverzicht
 

Laatste toegiften:
zo 22 januari 2017
Severin von Eckardstein
Medtner, Prokofiev & Grieg

Bekijken ›

Bestel nu uw abonnement voor 2017-2018 >

Volg ons:

Alles over het 30-jarig Jubileumconcert

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten
Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten

www.iamsterdam.com


 

© 2003-2015 serie Meesterpianisten | Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15 – NL-1071 LL Amsterdam