Riaskoff Concert Management - impresariaat voor klassieke musici / artist management company representing classical musicians Alle recitals in de serie Meesterpianisten op de website van het Concertgebouw in Amsterdam serie Meesterpianisten 2016-2017 (30-jarig jubileumseizoen) — 12 piano-recitals en een spectaculair Extra Jubileumconcert in de Grote Zaal van Het Amsterdamse Concertgebouw
Home Recitals Pianisten Bestellen De serie Contact
serie Meesterpianisten 2017-2017 Concert: Jorge Luis Prats, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 oktober 2016
Concert: Alexander Gavrylyuk, Concertgebouw Amsterdam - zondag 6 november 2016
Concert: Nelson Freire, Concertgebouw Amsterdam - zondag 27 november 2016
Concert: Evgeny Kissin, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 december 2016
Concert: Severin von Eckardstein, Concertgebouw Amsterdam - zondag 22 januari 2017
Concert: 30-jarig Jubileumconcert, Concertgebouw Amsterdam - zondag 5 maart 2017
Concert: Maurizio Pollini, Concertgebouw Amsterdam - zondag 19 maart 2017
Concert: Yuja Wang, Concertgebouw Amsterdam - zondag 2 april 2017
Concert: Grigory Sokolov, Concertgebouw Amsterdam - zondag 17 mei 2017
Concert: Arcadi Volodos, Concertgebouw Amsterdam - zondag 21 mei 2017
Concert: Radu Lupu, Concertgebouw Amsterdam - zondag 28 mei 2017
Concert: Seong-Jin Cho, Concertgebouw Amsterdam - zondag 11 juni 2017
Concert: Murray Perahia, Concertgebouw Amsterdam - zondag 18 juni 2017
serie Meesterpianisten 2016-2017

serie Meesterpianisten
Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15
NL-1071 LL  Amsterdam
t +31(20) 664 53 53
f +31(20) 671 51 06

 
 

'Klankschoonheid, expressie en vertelkunst bij pianogenie Severin von Eckardstein'

Amsterdam – dinsdag 7 februari 2017

Severin-von-Eckardstein © Yoshie Kuwayama
Zondagavond 22 januari gaf de 38-jarige Duitse meesterpianist Severin von Eckardstein zijn zesde recital in de serie Meesterpianisten. Zijn optredens leiden steevast tot superlatieven. Zo ook deze keer. Christo Lelie schreef hierover in Trouw: " De eerste lyrische frasen van 'Des Abends' uit Schumanns 'Fantasiestücke' voorspelden al dat Von Eckardstein zijn luisteraars volledig zou gaan inpakken door klankschoonheid, expressie en vertelkunst." Voormalig NRC-recensente Wenneke Savenije typeerde: "Von Eckardstein analyseert de muziek als een filosoof, geeft muzikale bouwstenen vorm als een architect in droomkastelen, plaatst die lucide bouwwerken in de wonderlijkste landschappen, laat zich meevoeren door beken en rivieren om met de sirenes te flirten en kleurt alle noten als bloemen in de meest verfijnde tinten uit Goethes kleurenleer." Lees hier alle recensies die zijn verschenen naar aanleiding van het recital van Severin von Eckardstein


Trouw – Woensdag 25 januari 2017

Klankschoonheid, expressie en vertelkunst bij pianogenie

”5

Pianospelen op concertniveau is een fysiek uiterst zware en mentaal complexe activiteit. De grote kwaliteit van de 38-jarige pianist Severin von Eckardstein tijdens zijn recital zondag in het Concertgebouw was dat hij deze technische kant van het pianospel volkomen beheerste. Maar tegelijk gaf hij het geestelijke, inhoudelijke van de muziek zozeer voorrang, dat de sportieve en ambachtelijke aspecten onopgemerkt bleven. Het materiële verdween daar in de Grote Zaal, de vleugel werd verheven tot een medium om louter muzikale gedachten hoorbaar te maken en beelden op te roepen.

De eerste lyrische frasen van 'Des Abends' uit Schumanns 'Fantasiestücke' voorspelden al dat Von Eckardstein zijn luisteraars volledig zou gaan inpakken door klankschoonheid, expressie en vertelkunst. Die belofte maakte hij in Schumanns overige zeven delen uit deze cyclus helemaal waar, al had hij het fantastische element in deze stukken nog meer mogen benadrukken.

Een flinke stap verder ging hij in Ravels 'Gaspard de la nuit'. In deel 1, 'Ondine', liet hij de gelijknamige, levensgevaarlijke waternimf verleidelijk zingen in ruisende waterstromen. 'Le gibet' (de galg) klonk sinister, statisch, met louter mezzotinten en een voortdurend luidende doodsklok. Opperste verfijning kenmerkte 'Scarbo' (een nachtelijke kwelgeest), dat geraffineerder en lichter klonk dan bij de meeste andere Ravel-vertolkers.

In drie 'Klavierstücke' uit Brahms' opus 118 opende Von Eckardstein totaal andere klankwerelden: in het 'Intermezzo' in A (nr.2) en de 'Romanze' was het genieten van zijdezachte melodieën, in 'Intermezzo' in es (nr.6) kwam het onheilspellende nachtelijk duister van Ravels 'Gaspard' weer terug, nu in Brahms' geheel eigen muziektaal.

Kenmerkend voor Von Eckardstein is dat hij zijn publiek graag confronteert met onbekend repertoire. Zondag was dat de 'Sonate-Ballade' in Fis, opus 27 van Nikolai Medtner. Deze land- en tijdgenoot van Rachmaninov schreef laat-romantische muziek van een enorme complexiteit. Dit zelden gespeelde werk, door Von Eckardstein ideaal vertolkt, fascineerde door de typisch Russische klanken van onder meer zware klokken. Deel 1 (een ballade in klassieke sonatevorm) klonk als een woest bergland met in wolken gehulde en daardoor moeilijk te onderscheiden toppen. Het ontoegankelijke van de knap uitgevoerde klankerupties, en de rommelig overkomende structuur van delen 2 en 3, doet Medtners compositie niet volledig overtuigen - maar dat lag niet aan de optimale inzet van pianogenie Von Eckardstein.

(Recensent: Christo Lelie)

 

Wenneke Savenije – Maandag 30 januari 2017

De magie van Severin von Eckardstein

”5

Op 22 januari j.l. speelde de fijnzinnige en veelzijdige Duitse pianist Severin von Eckardstein (Düsseldorf, 1978) voor de zesde keer een recital in de Serie Meesterpianisten. Kort nadat hij in 2003 de Konigin Elisabethwedstrijd had gewonnen schreef ik in NRC Handelsblad mijn eerste recensie over deze wonderlijke, uiterst veelzijdige pianist: ‘Severin von Eckardstein speelt piano zoals Heine gedichten schreef.’ Zo is het nog steeds.

Von Eckardstein analyseert de muziek als een filosoof, geeft muzikale bouwstenen vorm als een architect in droomkastelen, plaatst die lucide bouwwerken in de wonderlijkste landschappen, laat zich meevoeren door beken en rivieren om met de sirenes te flirten en kleurt alle noten als bloemen in de meest verfijnde tinten uit Goethes kleurenleer. Zoiets.

In een egoloze wolk van weemoed en verlatenheid daalde hij de lange rode trappen van het Concertgebouw af, waarbij zijn lichaamstaal maar één ding leek te willen uit drukken: ‘Ik loop hier nu wel naar de vleugel, maar het gaat echt niet om mij. Ik ben er niet om het publiek te pleasen. Het interesseert me niet wat de mensen van mij vinden, roem en succes zeggen me niets. Ik wil een wereld oproepen die groter en betovender is dan al het andere.’

Door de introverte manier waarop Von Eckardstein achter de vleugel ging zitten, deed hij denken aan een muzikale reïncarnatie van Proust. Alsof hij als romantische zielsverwant van Der Wanderer über dem Nebelmeer op het schilderij van van Caspar David Friedrich in de metafysische wereld op zoek wilde gaan naar de geheimen van de verloren tijd. Niet in woorden maar in klanken. Toch duurde het even voordat de pianist zich helemaal over kon geven aan de muziek, die duidelijk voelbaar zijn trouwste metgezel in het leven is.

Von Eckardstein opende met Schumanns Fantasiestücke, op. 12, waarin het spanningsveld gegeven is door de twee alterego’s van de componist: de onstuimige Florestan en de bezonken Eusebius. Imaginaire landschappen doemden op en dromen trokken voorbij, waarin beide kanten van Schumanns persoonlijkheid de luisteraar afwisselend meesleurden in vrolijkheid, droefheid en diepe duisternis. Von Eckardstein behield gevoelsmatig een zekere afstand, terwijl de fantasiebeelden zich op plastische wijze manifesteerden in uiterst verfijnde en genuanceerde ‘klankbeelden’. Het was mooi maar ook nog een beetje onvrij.

Ravels Gaspard de la Nuit bevrijdde Von Eckardstein van zijn gereserveerdheid, of misschien gewoon verlegenheid. Hier kwam de pianist werkelijk op stoom, met als resultaat een glasheldere, transparante en evocatieve Ravel, waarin hij met de bewonderenswaardige souplesse van zijn fraseringen, de schittering van zijn klank en steeds wisselende belichtingen van het complexe weefsel aan melodieën en harmonieën, ragfijne kleurnuances opriep.

Daarmee creeërde hij een magie, die niet onderdeed voor de geheimzinnige betovering van de ondergaande zon op de beste impressionistische schilderijen. Want ook Gaspard de la Nuit bestaat uit drie ‘nachtstukken’: Ondine gaat over de gevaarlijke verlokkingen van een verliefde waternimf, in Le Gibet tekent het silhouet van een gehangene zich af tegen de bloedrode avondlucht enin Scarbo houdt een kwelgeest de mensen uit hun slaap. Of het nu de watervlugge arpeggio’s van Ondine, de onheilspellend klinkende doodsklokken in Le Gibet of de treiterige repeterende noten in Scarbo betrof, alles drukte Von Eckardstein uit met een prachtig uitbelanceerde pianistiek en een hypnotiserende verbeeldingskracht.

Na de pauze klonken drie weemoedig, ingetogen en sober verklankte delen uit de 6 Klavierstücke, op. 118 van Brahms alsof Von Eckardstein als een oude, vereenzaamde, berustende en misschien zelfs naar de dood verlangende man uitkeek over de slotgracht van zijn verlaten burcht. Wijs als een oude ziel voelde hij feilloos de sfeer en muzikale essentie van deze Brahms-stukken aan. De onstuimigheid van de jeugd keerde terug in zijn weergaloos knap vertolkte lezing van de zelden gespeelde Sonate-Ballade in Fis, op. 27 van Medtner, een complexe, originele en razend virtuoze muzikale ‘avonturenroman’, waarin Von Eckardstein de luisteraar met imposante pianistische grandeur meesleurde in een reis door de tijd. Tot besluit speelde Von Eckardstein nog drie toegiften van Medtner, Prokofiev en Grieg, waarna deze pianoster die geen ster wil zijn zich als een slaapwandelaar uit de voeten maakte.

(Recensent: Wenneke Savenije)

 
 
 

Laatste nieuws:

7 feb 'Klankschoonheid, expressie en vertelkunst bij pianogenie Severin von Eckardstein'
23 dec 'Kissin is geen wonderkind meer, maar wel een wonder'
17 dec Nelson Freire ontwerpt gedroomd klankuniversum
12 dec Het wonder Alexander Gavrylyuk
8 nov Nelson Freire terug met virtuoos werk
 » compleet nieuwsoverzicht
 

Laatste toegiften:
zo 22 januari 2017
Severin von Eckardstein
Medtner, Prokofiev & Grieg

Bekijken ›

Volg ons:

Alles over het 30-jarig Jubileumconcert

Meld u aan voor onze nieuwsbrief!

Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten
Volvo Cars Nederland zorgt voor het exclusieve, betrouwbare en meesterlijke vervoer van de serie Meesterpianisten

www.iamsterdam.com


 

© 2003-2015 serie Meesterpianisten | Riaskoff Concert Management
Concertgebouwplein 15 – NL-1071 LL Amsterdam