PIANO ZINGT ONDER DE HANDEN VAN 27-JARIGE BEHZOD ABDURAIMOV

PIANO ZINGT ONDER DE HANDEN VAN 27-JARIGE BEHZOD ABDURAIMOV

Door Sandra Kooke, 12 oktober 2017,   TROUW 

Is hij echt pas 27 jaar? De Oezbeekse pianist Behzod Abduraimov, geboren, getogen en opgeleid in Tasjkent, speelt zo zelfverzekerd en muzikaal in balans, dat het bijna niet te geloven is dat hij nog zo jong is. Alleen zijn snelheid verraadt hem. Zondagavond rende hij roetsj, roetsj de lange trap van de Grote Zaal van het Concertgebouw af, ging zitten, ademde in en begon te spelen. Toen de piano eenmaal onder zijn handen zong, deed zijn leeftijd er niet meer toe en nam zijn krachtige, heldere klank bezit van de zaal. Dirigent Valery Gergjev is de grote promotor van dit talent. Hij speelde al een keer of twintig met deze Rus, die hem wereldwijd op sleeptouw neemt. Zoals vorige week nog bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Mooier kan een carrière niet beginnen. Zondagavond leverde hij in de Meesterpianisten-serie op eigen benen een solorecital af. Het gevarieerde programma begon met Bachs Toccata en Fuga BWV 565. Abduraimovs stevige, ritmische spel zorgde meteen voor opwinding. Met Liszts ‘Sonate in b’ was het tijd voor nog meer diepgang. Dit enorme eendelige bouwwerk is voor veel pianisten een maatje te groot. Ze verdwalen in het labyrintische werk of slagen er niet in de zeggingskracht over te brengen. Maar Abduraimov was er goed tegen opgewassen en vertelde zijn unieke, muzikale verhaal door fluisterend te zingen of donderend te bulderen zonder over de grens te gaan. Na een wat luchtiger onderdeel met Schuberts Moment Musical nr. 2 uit D780 en Liszts Valse-Caprice d’après Schubert nr. 6 – verfijnd gespeeld – volgde Prokofjevs Zesde sonate, die Abduraimov in 2012 op zijn debuut-cd zette. In een buitengewoon hoog tempo zorgde hij voor een enerverende uitvoering. Nergens hoefde hij in te houden voor een moeilijke passage, zodat de spanningsboog mooi vastgehouden werd. Voor het laatste hondsmoeilijke deel wachtte hij net zo lang tot er geen kuchje in de zaal meer was te horen. Dat hij die concentratie nodig had, liet zien dat het alleen maar lijkt alsof hij het uit zijn mouw schudt. Jammer dat hij de tweede en laatste toegift te snel inzette en een wat rommelige Moment Musical nr. 3 van Schubert afleverde. Het zal de leeftijd zijn.

2017-11-07T17:11:08+00:00