door Věroslav Němec, Harmonie, maandag 23 september 2019

foto: Petra HajskáDe 35-jarige Israëlische pianist van Russische afkomst Boris Giltburg, die op de “debuutdag” van het Dvořák Prague Festival (Rudolfinum, 20 september 2019) optrad, is een van de beste artiesten ter wereld. Twee korte feiten in zijn CV zijn inderdaad voldoende om de nieuwsgierigheid van het publiek te wekken: de tweede prijs op de Arthur Rubinstein International Piano Competition in Tel Aviv in 2011 (Daniil Trifonov won de eerste prijs) en de eerste prijs op de Queen Elizabeth Competition in Brussel in 11. augustus 2013.

In de eerste helft van zijn festivalrecital presenteerde Giltburg alle twaalf transcendentale etudes van Franz Liszt. Het was duidelijk uit de briljant uitgevoerde Preludio en de volgende Etude 2 dat hij een pianist was van ongewone kwaliteiten met buitengewone technische aanleg, die Liszt kon spelen met opmerkelijk inzicht en de virtuoze glans die nodig was. Maar in de derde fase, die Liszt Paysage noemde, was ik verrast – alsof iemand anders op de piano zat: in plaats van virtuoos, was er een introverte gevoelige dichter die een zacht beeld van een dromerig landschap in een zachte pianissimo schilderde.

De uitvoering van de vierde etude, Mazeppa genoemd door Liszt, was zo boeiend dat ik dacht dat deze etude applaus verdiende. En ik was niet alleen – het applaus kwam eigenlijk van verschillende plaatsen in de zaal. En toen was ik gewoon niet verbaasd over wat Giltburg kon toveren uit Liszt’s “Feux follets”. Ik bewonderde zijn ongeëvenaarde lichtheid, duizelingwekkend snelle parallelle octaven in ‘Vision’, orkestraal pianogeluid (Giltburg speelde op zijn favoriete Fazioli) en vaste ritmische puls in de ‘Eroica’, vitaliteit en prachtige opbouw van de Wilde Jagd, verbazingwekkende pianissimo, trillers en subliem passage werkin ‘Ricordanza , een verborgen spannend verhaal in een “naamloos” Etude nr. 10, dromerige kleuren en ongelooflijke pppp in de Harmonies du soir en zachte sneeuw en suggestieve windstoten in de laatste ‘Chasse-neigeEn de onbeperkte vreugde van Giltburg’s spel. Het is niet gebruikelijk voor een artiest dat hij al na de eerste helft van een concert staande ovaties krijgt – maar Giltburg en Liszt lukten het.

De transcendentale etudes van Liszt behoren tot de meest veeleisende werken van de wereldpianoliteratuur. Pianisten spelen ze vaak individueel, omdat weinigen ze op het repertoire hebben. Slechts enkele individuen durven ze live op het concertpodium te spelen. Bijna niemand waagt het om de Dertien Preludes op. 32 van Sergei Rachmaninov te spelen. Boris Giltburg benadert echter de preludes van Rachmaninoff zonder enig vooroordeel – en speelt ze ongelooflijk. In plaats van te worden belast met duisternis, klonk zijn stijl absoluut transparant, bijna Haydn-helder en licht gekleurd. Elk van de dertien preludes had een persoonlijk beeld en kleur, de luisteraar merkte niet eens hoe moeilijk de composities waren. Ik begrijp  niet hoe Giltburg die helderheid heeft bereikt – maar ik beschouw het bijna als een wonder en ik ben bang dat ik deze preludes nooit meer van iemand anders wil horen.

Na deze “wonderbaarlijke” Rachmaninoff  bracht het publiek hem weer een staande ovatie. En Giltburg, die zijn stralende glimlach beheield, zelfs na zo’n vermoeiende uitvoering, speelde drie toevoegingen: twee poëtische Schumanns – Arabesque Op. 18 en XIV. van de Davidsbündlertänze – en speelde tussen deze beide stukken helse, goed gerichte Vision Diabolique van Sergej Prokofjev.

Hopelijk zien en horen we deze sympathieke artiest vaker in Praag.