serie Meesterpianisten 2017-2018

Recensies 2018-01-08T14:33:23+00:00

Recensies

MIKHAIL PLETNEV GLASHELDER EN SUBLIEM

door Joep Stapel, NRC Handelsblad, 12 februari 2018 

Mikhail Pletnev stopte een jaar of tien geleden met het geven van pianorecitals, om zich te concentreren op zijn alternatieve carrières als dirigent en componist. Maar gelukkig keerde hij na een paar jaar ook terug aan de piano. Pletnev heeft niets te bewijzen, maar in een geheel aan Rachmaninov gewijd programma bewees hij bijna achteloos heel erg veel. (meer…)

WEERGALOZE HOMMAGE AAN RACHMANINOV

foto:Matt Henekdoor Christo Lelie,  13 februari 2018, TROUW 

De gelegenheden om de welhaast legendarische klankmagiër Mikhail Pletnev live te kunnen horen, zijn schaars. Zeven jaar maar liefst had de Russische pianist geen recitals meer gegeven toen hij in 2014 in de Grote Zaal van het Concertgebouw weer zijn opwachting maakte. En zondag was hij daar opnieuw voor een bijzondere Rachmaninovhommage. Op 28 maart is het 75 jaar geleden dat Sergei Rachmaninov overleed. Vooruitlopend op die herdenking toert Pletnev langs de concertzalen met een geheel aan deze grote componist gewijd recital. Door die combinatie van pianist en componist waren veel pianoliefhebbers vol verwachting naar het Concertgebouw gekomen. (meer…)

PLETNEV ONTHULT ZIJN RACHMANINOFF

door Elger Niels, Pianowereld, 12 februari 2018  

De Hongaarse componist en dirigent Antal Dorati vertrouwde mij ooit per brief toe hoe diep de machtige indruk was die Rachmaninoffs pianospel op hem maakte. Zo zelfs, dat iedere lijn en elk detail hem toen – voorbij zijn tachtigste – nog kraakhelder voor de geest stond. Mogelijk zullen er gisteravond in Het Concertgebouw Amsterdam geen getuigen van Rachmaninoffs eigen pianorecitals in de Grote Zaal aanwezig zijn geweest – al valt het niet uit te sluiten, natuurlijk. Toch kon het publiek die avond tijdens het Rachmaninoffrecital dat Mikhail Pletnev in de serie Meesterpianisten gaf, een aanverwante ervaring ondergaan. In al Rachmaninoffs geprogrammeerde composities deed Pletnev memorabele, ja zelfs onvergetelijke muzikale onthullingen. (meer…)

PLETNEV EERT RACHMANINOFF MET FABELACHTIGE TECHNIEK EN MAGISTRAAL KLEURENPALET

door Wenneke Savenije, 13 februari 2018 

Met als aanleiding de 75e sterfdag van zijn grote voorganger Sergei Rachmaninoff, keerde de Russische pianist, componist en dirigent Mikhail Pletnev (1957) terug in de Serie Meesterpianisten met een programma dat volledig aan zijn held was gewijd. Met een weelderig klankkleurenpalet en een ontzagwekkend pianistiek ‘gemak’, bracht hij in 6 Preludes, de Elégie in es, Pollichinelle in fis,  Barcarolle in g, Humoresque in G,  Etude-Tableau en de Sonate nr. 1 in d een ode aan de componist, die tegelijkertijd misschien wel de grootste pianist was die Rusland ooit heeft voortgebracht.  (meer…)

MEESTERPIANIST MIKHAIL PLETNEV SPEELT RACHMANINOV LICHT EN OOGVERBLINDEND FRAAI

door Cornélie Hoendervanger, Eindhovens Dagblad,  8 februari 2018

Toen Rachmaninov in Den Haag (anno 1928) zijn eigen pianowerken voordroeg, schreef een ooggetuige dat de componist de bassen van de Steinway geweldig liet  “ruischen en donderen”. Gisteravond was er geen spoor van gedender of geruis: het volume van de heldere “Shigeru Kawai”-vleugel, waar Mikhail Pletnev (1957) mee op tournee is, bleef bescheiden en licht. Nergens werd de klank ruig of zwaar. Met een oogverblindend verfijnd kleurenpalet wijdde de meesterpianist zijn programma aan Rachmaninov. (meer…)

BEATRICE RANA: SPHINX UND ERZÄHLERIN

door Michael Klier, BachTrack, 30 januari 2018  

„Pianistin bei Nacht, Globetrotter bei Tag. Vollzeit-Träumerin“. Mit diesem Motto präsentiert sich die in Rom ansässige Pianistin Beatrice Rana auf Twitter. In Interviews fällt ihre sympathische und aufgeweckte Stimme auf, die sich genauso einprägt wie ihre lockere Art des offenen Erzählens über sich und die Musik, die sie begeistert. Ganz anders jedoch ist ihre Erscheinung im Konzertsaal. In sich ruhend wie eine Sphinx und ohne die geringsten überflüssigen Bewegungen von Kopf oder Armen konzentrierte sich Beatrice Rana auf ihre Hände. Nur ihr Oberkörper bewegte sich leicht nach links oder rechts um die tiefsten und höchsten Register der Tastatur zu erreichen.  (meer…)