Bestel nu een serie

Het nieuwe seizoen is uit

Recensies 2018-03-03T16:16:42+00:00

Recensies 2017-2018

Geen beter duo dan Lucas en Arthur Jussen

door Sandra Kooke, TROUW, 23 april 2018  

Hoe vaak zullen Lucas (25) en Arthur (21) Jussen Schuberts ‘Fantasie in f’ gespeeld hebben? Al in 2011 zetten ze dit meest geliefde stuk voor vier pianohanden op cd. Zondagavond, zeven jaar later, oogstten ze in het Concertgebouw in Amsterdam de opbrengst van hun jarenlange omgang met dit werk. Zeldzaam eensgezind begaven ze zich door de gangen van dit stuk, overal schattend opduikend. En hoewel hun spel helemaal gaaf was, klonk het levendig en liefdevol, alsof ze het stuk net aan het ontdekken waren. (meer…)

Jussens debuteren met lef en risico in serie Meesterpianisten

door Joep Christenhusz , NRC, 23 april 2018  

Lucas en Arthur Jussen maakten hun debuut in de serie Meesterpianisten. Hun jonge-honden-elan leverde vertolkingen op waarin het tweetal zich voortdurend op het spel durfde te zetten. Vaak dribbelden ze al samen de lange podiumtrap van Het Concertgebouw af, maar nog niet eerder speelden Lucas en Arthur Jussen in de serie Meesterpianisten. Zondag maakten de pianobroers hun debuut met een programma voor twee handen en quatre-mains dat reikte van onversneden romantiek tot muziek van nu. Romantiek pur sang: Schuberts Fantasie in f-klein, die in de handen van de Jussens een fraai gedoseerde opbouw kreeg. Dankzij ingetogen dynamieken in de eerste helft kon in de finale des te sterker worden uitgepakt. (meer…)

Broers Jussen begeven zich ook klassiek buiten platgetreden paden

door Roeland Hazendonk , Het Parool , 23 april 2018

Nederlands geliefdste pianobroers, Arthur (1996) en Lucas (1993) Jussen, waren al eerder in de prestigieuze serie Meesterpianisten te horen, maar gisteravond vulden ze voor het eerste een hele aflevering, in plaats van dat ze voor een kort gastoptreden aantraden. De carrière van de pianowonderboys heeft al een tijdje het Avro-jongtalentcircuit achter zich gelaten. Ze waagden zich op het Holland Festival van vorig jaar al aan Stockhausens Mantra, dat toch een icoon is van het door het publiek van de serie Meesterpianisten verfoeide modernisme, en ook gisteravond waren ze met een programma gekomen waarin ze niet uitsluitend de platgetreden paden betraden. (meer…)

Triomfantelijk debuut voor Lucas en Arthur Jussen in serie Meesterpianisten

door Wenneke Savenije, Amsterdam, 22 april 2018  

Een echt debuut was het niet, want Lucas (1993) en Arthur Jussen (1996) doken al in 2005, toen pas 12 en 9 jaar oud, als ‘mystery guests’ voor de eerste keer in de serie Meesterpianisten op bij wijze van toegift tijdens een recital van hun voormalige Portugese lerares Maria João Pires. In schattige witte hemdjes daalden de broertjes de trappen af, om zich bloedmuzikaal met hun lerares op het podium te manifesteren. IJlings opgetrommeld nadat Martha Argerich last minute had afgezegd, speelden de broertjes Jussen er in 2007 Ma mère l’oye van Ravel alsof ze er al maandenlang op hadden kunnen studeren. (meer…)

Unterhaltung mit ernstem Finale

door Gottfried Franz Kasparek, 11 april 2018, DrehPunkt Kultur/ Salzburger Kulturzeitung 

Sie würden tatsächlich in jeder Boygroup beste Figur machen, die niederländischen Klavier-Brüder Lucas & Arthur Jussen, 25 und 22 Jahre jung und schon mit internationalen Lorbeeren bekränzt. Aber sie sind nicht nur „fesche Jungs“, sondern auch tolle Musiker, wie ein Abend im Wiener Saal (10.4.) bewies. Meist treten sie vierhändig auf, doch ist jeder für sich auch ein brillanter Pianist. So spielte Arthur akkurat perlende Duport-Variationen von Mozart und Lucas eine gefühlvolle Ravel-Sonatine. Begonnen hatte das abwechslungsreiche und mehrheitlich auf höchstem Niveau unterhaltsame Konzert mit Mozarts vierhändiger D-Dur-Sonate, kraftvoll und mit Leuchtkraft gespielt. Wunderbar, wie die Brüder die schnellen Ecksätze geradezu zum Swingen bringen und dennoch klassisches Maß halten. (meer…)

Piotr Anderszewski: ‘Gemak is onze ergste vijand’

door Wenneke Savenije,  8 april 2018,  

Maar weinig pianisten stellen zulke extreem hoge eisen aan zichzelf als de Poolse pianist Piotr Anderszewski (1969), wiens grote voorbeeld de obsessieve perfectionist en reusachtige meesterpianist Svjatoslav Richter (1915-1997) is. Op zijn website vertelt Anderszewski hier een mooie anecdote over: ‘Richter was als een god voor mij. Ik ontmoette hem in 1991 in Warschau. Omdat ik hem wilde zien repeteren, lag ik letterlijk op de vloer achter het podium. Maar toen hij aankwam, probeerde hij niet eens de piano uit. De volgende dag kreeg ik een telefoontje. Ze hadden iemand nodig die blaadjes voor hem kon omslaan. In feite was een jong meisje gekozen om het te doen, maar toen Richter daar achter kwam zei hij dat hij niet met een vrouw naast zich kon spelen ‘omdat hij haar borsten te verlammend zou vinden!’ Later ontdekte ik dat hij nog nooit de piano had uitgeprobeerd voor een concert. Hij zei altijd dat een concert een kwestie van het lot was. Dat maakte grote indruk op mij en ik neig ertoe een vergelijkbare aanpak te volgen.’  (meer…)