fbpx

het seizoen 2019-2020

serie Meesterpianisten

bestel uw losse kaarten >
Recensies2019-10-09T16:50:44+01:00

Recensies 2019-2020

Overweldigend recital Daniil Trifonov

door Wenneke Savenije, 6 november 2019, 

Op het podium doet hij denken aan Aleksei Karamazov, de jongste zoon uit de Gebroeders Karamazov van Dostojevski, die gelooft in waarheid, gerechtigheid en onsterfelijkheid. In het klooster wil Aleksei Gods wonderen doorgronden en zijn innerlijke krachten vertienvoudigen om de hemel op aarde te kunnen brengen. Niet dat de in Nizjni Novgorod geboren Daniil Trifonov (1991) een ‘geloofswaanzinnige’ is, maar met zijn sluike haren, baard en magere lijf heeft hij achter de vleugel wel de ascetische uitstraling van een monnik uit een Russisch klooster. (meer…)

Onnavolgbaar virtuoos pianospel van Daniil Trifonov

door Christo Lelie, 6 november 2019

Onder de vele jonge pianovirtuozen die de laatste jaren op de grote concertpodia te horen zijn, is de Rus Daniil Trifonov een van de meest opvallende verschijningen. “Wat hij met zijn handen doet is onwaarschijnlijk,” zei de grote Martha Argerich over hem. Zondag 3 november bracht Trifonov zijn publiek in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw in verbazing over zijn onnavolgbare virtuositeit, gecombineerd met fantasie, durf en een breed scala aan dynamische en coloristische schakeringen. De verbazing betrof stellig ook de eigenzinnige manier van presenteren van zijn programma: vrijwel alle stukken plakte hij aan elkaar, doorgaans zonder adempauzes. (meer…)

Meesterpianist Daniil Trifonov neemt de vleugel mee uit zweven

door Rahul Gandolahage, 5 november 2019, NRC 

Waar de een werd tegengehouden door zijn begeleidingsorkest, zette de ander de tijd in zijn eentje stil. Maandagavond bracht het Pittsburgh Symphony Orchestra pianist Igor Levit mee naar het Amsterdamse Concertgebouw voor een uitvoering van Rachmaninoffs Rapsodie op een thema van Paganini. Levit leed sterk onder een orkest dat in zijn begeleidingsrol nauwelijks tot leven kwam. Zeker na het eerste deel interpreteerde het gevoelig als plat. Levit werd erin meegesleurd. Alleen in twee korte solistische stukjes kreeg hij kans om zich te herpakken en te schitteren. Rustig, ingetogen, zonder haast of verplichting. Het doet hunkeren naar zijn debuut in de reeks Meesterpianisten in februari. Dan zullen we hem echt horen. Pittsburgh herpakte zich overigens met Sjostakovitsj’ Vijfde symfonie, maar toen was het voor Levit te laat. Nee, we moeten het hebben over Daniil Trifonov.

(meer…)

Trifonov is een weergaloze pianist, maar nog niet in balans

door Sandra Kooke, Trouw,  5 november 2019★★★☆☆

Sinds Daniil Trifonov in 2013 voor het eerst voet op Nederlandse ­bodem zette, hangt er een sensationeel aura om de Russische pianist heen. Trifonov veroorzaakte zoveel opwinding met zijn vurige vertolking van het Eerste Pianoconcert van Prokofjev, dat hij als 22-jarige meteen bovenop de Olympus werd geplaatst.

Zes jaar ouder en rijper, maar Trifonov is een duivelskunstenaar ­gebleven, bleek zondagavond in het Concertgebouw in Amsterdam tijdens zijn recital in de serie Meesterpianisten. Met nog altijd een surplus aan pianistisch kunnen, een vulkaan aan gevoelens en een bijzondere muzikaliteit. (meer…)

Boris Giltburg speelt kameleontisch spel met contrasten

door Joep Christenhusz, 7 oktober 2019, NRC Handelsblad.   Liszt: ●●    Rachmaninov: ●●●

foto Sasha GusovDe Russisch-Israëlische pianist Boris Giltburg maakte zondag zijn debuut in de serie Meesterpianisten. In de koffer onder meer Liszts integrale Études d’execution transcendante. Trip trip. Met soepele tred dribbelt Boris Giltburg de lange trap van het Concertgebouw af. De Russisch-Israëlische pianist speelde vaker in de Grote Zaal, maar deze afdaling moet toch bijzonder zijn. Niet eerder maakte hij zijn opwachting in ‘Meesterpianisten’. Met Giltburgs debuut opende zondag het 33e seizoen van de exclusieve pianoserie. Dertien zondagen per jaar tovert impresariaat Riaskoff het Concertgebouw om tot klaviertempel: gedimd licht, gewijde stilte, ijzeren repertoire. De lijst met halfgoden die sinds 1987 een – vaak onvergetelijk – recital kwamen geven, beslaat inmiddels meer dan honderd namen. (meer…)

Boris Giltburg of Études d’exécution transparente

door Elger Niels, 7 oktober 2019,

Kun je na een pianorecital waarop voor de pauze Liszts 12 Études d’exécution transcendante en Rachmaninoffs 13 Preludes opus 32 nog hongeren naar nog meer noten? Ik had het niet van mijzelf verwacht, maar toen Boris Giltburg gisteren als eerste toegift Schumanns Arabesk inzette en we in de epiloog de volmaakt gepolijste discant uit de Fazioli van Evert Snel Piano’s – Vleugels BV hoorden verklinken in de Grote Zaal van het Het Concertgebouw Amsterdam was het zo ver dat ik er persoonlijk geen enkel bezwaar tegen zou hebben gehad om de nacht door te halen met Schumann, Schubert, Mendelssohn, Bach en zeker ook Debussy en Ravel in deze zaal door deze pianist op deze prachtige concertvleugel. (meer…)