Bestel nu uw kaarten

seizoen 2018 - 2019

Recensies2018-09-26T12:03:53+00:00

Recensies 2018-2019

Pianiste Grimaud verklankt trage golfslag van het leven

door Joost Galema, NRC Handelsblad , 11 februari 2019  
Pianiste Hélène Grimaud wil met haar muziek materie en geest loszingen. Hélène Grimaud luisterde de serie Meesterpianisten op met een recital dat nog lang in de hoofden en harten van de bezoekers zal naklinken.In haar vijfde en laatste toegift – Debussy’s La cathédrale engloutie – vatte de Franse pianiste Hélène Grimaud het wezen van haar recital kernachtig samen. De componist verklankte in deze prélude een Bretonse kustmythe, waarin op heldere ochtenden voor het eiland Ys een verzonken kathedraal uit zee lijkt te verrijzen en de wind kerkelijke gezangen meevoert. (meer…)

Alexander Gavrylyuk imponeert in Rachmaninov en Prokofiev

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze , 29-01-2019 

Was het de intonatie van de vleugel, de ingetogenheid van Gavrylyuk of het opkomende griepvirus in mijn hoofd? De sympathieke maestro begon zijn solorecital met een lieflijke Mozart, die zo engelachtig volmaakt en in zichzelf besloten klonk, dat ik het gevoel kreeg dat er een fluwelen doek over de Steinway lag. Of dat Gavrylyuk zich met vleugel en al in een wolkenveld hoog boven de aarde bevond, waar andere wetten gelden dan hier beneden. (meer…)

Gavrylyuk is een nieuwe Horowitz

Alexander Gavrylyuk
Photo: Marco Borggreve

door redactie Eindhovens Dagblad, 

Oekraïnse pianist geeft voortreffelijk recital in Muziekgebouw in Eindhoven. Er is een nieuwe Horowitz aangetreden: hij heet Alexander Gavrylyuk. Met voortreffelijke pianisten kan men hele straten plaveien, ook door de opkomst van enorme aantallen Aziaten. Bijzondere en bezeten vertolkers zijn dun gezaaid. Eén daarvan is deze Oekraïnse kunstenaar (1984). Zijn fenomenale spel bezit inderdaad Horowitz-trekken door zijn elektriserende musiceerkunst en zijn vederlichte toets. Spectaculair is zijn geschiedenis. In 2003 raakte hij in coma met een verbrijzelde schedel door een ongeluk.

(meer…)

Pianist Arcadi Volodos toont evenwichtige klank en fraai losgewerkte melodielijnen

Arcadi Volodos
Photo: Marco Borggreve

door Joep Christenhusz, NRC Handelsblad,  18 december 2018  

Pianofielen van de ernstige lijn vereren hem als een diepzinnig klavierfilosoof. Bewonderaars met gevoel voor geëxalteerde superlatieven horen peilloze afgronden en kosmische vergezichten in zijn spel. Je zou ook kunnen stellen dat de man gewoon een retegoeie pianist is. Zondag liet Volodos in de serie Meesterpianisten weer eens horen hoe goed. Zijn aanslag is fenomenaal fijngevoelig en herbergt een onuitputtelijk scala aan pianissimo-schakeringen en getemperde nuances. Neem het ‘Andante’ uit Schuberts Sonate in E (D 157), waarin de componist een mineurthemaatje uitkleedt tot op het bot. (meer…)

Arcadi Volodos op de vlucht voor ‘noise’

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 19 december 2018 STERREN VOOR MEESTERPIANIST

In 1995 maakte Arcadi Volodos (1972), zonder twijfel een van de meest begaafde pianisten van deze tijd, voor de eerste keer een verpletterende indruk op Marco Riaskoff. Moeiteloos liet de jonge Rus de Flight of the Bumblebee door de zaal razen, van origine een ‘orkestraal intermezzo’ uit de opera Het leven van de tsaar van Rimsky-Korsakoff, uitgevoerd in een duizelingwekkend virtuoze transcriptie van Cziffra. Met zijn kleine handen bleek de gezette Volodos – zoon van twee zangers uit St Petersburg en pas op zijn 16e serieus begonnen met pianospelen, eerst als student aan het Moskous Conservatorium, en later bij Jacques Rouvier in Parijs en Dimitri Bashkirov in Madrid – een geboren pianovirtuoos, die zonder zichtbare technische obstakels of emotionele blokkades in razendsnelle tempi en in schitterende klankkeuren complete tornado’s aan onspeelbare notencascades soepeltjes kon bedwingen. (meer…)

Meesterpianist Volodos : virtuositeit samen met diepzinnigheid

arcadi volodos serie meesterpianistendoor Cornélie Hoendervanger, Het Eindhovens Dagblad , 19 december 2018 

De Russische meesterpianist Arcadi Volodos (1972) is uitgegroeid tot één van de allergrootste hedendaagse kunstenaars. Ooit startte hij een vocale carrière in de voetsporen van zijn ouders, operazangers, maar op zijn 16e koos hij voor de piano en werd direct een fenomenaal virtuoos. Met zijn kleurrijke klavierkunsten trad hij vaak op met de technisch meest veeleisende werken en hij schreef zelf ook briljante transscripties. Toen gooide hij het roer om en werd van een acrobatische hoogvlieger een naar stilte zoekende diepgraver. (meer…)

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo kunnen we content op maat aanbieden en de effectiviteit verder verbeteren. Lees onze privacy verklaring hier.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close