fbpx
Recensies2019-10-09T16:50:44+02:00

Recensies 2019-2020

Overspoeld door een natuurfenomeen

door Erik Voermans, Het Parool, zaterdag 9 mei 2020

Beluister de CD

Ook weer een werk dat we even niet live in het Concertgebouw zullen horen: de Prélude, choral et fugue van César Franck. De Rus Nikolai Lugansky zou het volgende maand spelen in de serie Meesterpianisten, maar we zullen het nu moeten doen met de opname die hij van het stuk heeft gemaakt. Dat is bepaald geen straf, want hij speelt het prachtig, met onder meer indrukwekkend gearticuleerde arpeggioketens in het Chorale, die vanuit de laagte als grommende golven de luisteraar overspoelen. (meer…)

Alexei Volodin vult Het Concertgebouw met massieve klankexplosies

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 3 maart 2020,  ★★★★☆

Het woord ‘klavierleeuw’ is onder de liefhebbers van pianorecitals een dubieus begrip geworden. Tijdens de spectaculaire optredens van Franz Liszt, de grootste klavierleeuw van de 19e eeuw, hingen de heren in de kroonluchters terwijl de dames in katzwijm vielen. Bij de optredens van Rachmaninoff, de ongeëvenaarde klavierleeuw van de 20ste eeuw, ging het er al beschaafder aan toe, maar publiek, pers en collega’s hingen bij zijn fenomenale pianospel ademloos aan zijn lippen. Maar in onze tijd zijn er zoveel virtuoos spelende klavierleeuwen, dat het woord eigenlijk geen betekenis meer heeft. Martha Argerich, de enige klavierleeuw onder de vrouwelijke pianisten, is meer een klaviertijgerin. Een op masculien krachtsvertoon gerichte pianist als Denis Matsuev een klavierleeuw noemen, staat bijna gelijk aan zeggen dat hij er ordinair op los hamert. Na al die klavierleeuwen uit het verleden is de pianokenner van nu meer gericht op pianovirtuozen die uitblinken in noblesse, diepgang en verfijning. (meer…)

Droomdebuut van Igor Levit in de Serie Meesterpianisten

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 13 februari 2020

‘Deze jongeman heeft niet alleen de potentie een van de grootste pianisten van de eeuw te worden. Hij is er al een!’ Dat schreef de Frankfurter Allgemeine in 2014 met vooruitziende blik over Igor Levit (1987), geboren in Nizhni Nowgorod, getogen in Duitsland en opgeleid aan de Hochschule für Musik in Hannover, waar hij nu zelf doceert. In 2005 trok Igor Levit als jongste deelnemer sterk de aandacht op het Arthur Rubinstein Concours in Tel Aviv. Daarna begon het te lopen voor deze uitzonderlijk muzikale en sensitieve pianist, die sinds 2013 onder exclusief contract staat bij Sony Classical, waar afgelopen jaar zijn prachtige album met alle Sonates van Beethoven verscheen. (meer…)

Bij Meesterpianisten-debuut van Igor Levit gaan kracht en delicatesse moeiteloos samen

door Frits van der Waa, 10 februari 2020,  De Volkskrant  ★★★★★

Al in het begin van Wagners Parsifal wordt hoorbaar hoezeer Levit de timbres van de piano kneedt en naar zijn hand zet. Igor Levit is niet alleen een buitengewone muzikant, hij kiest bovendien voor buitengewone programma’s. Bij zijn debuut in de serie Meesterpianisten, zondag in het Amsterdamse Concertgebouw, opende de 32-jarige Russisch-Duitse pianist met twee late sonates van Beethoven, muziek die bij anderen veelal de bekroning van een recital vormt. Hier was het de opmaat. (meer…)

Igor Levit is een fijngevoelig verteller met een zijdezacht toucher

door Frederike Berntsen, TROUW , 11 februari 2020 ★★★★☆

Bij ieder akkoord dat Igor Levit (1987) stevig aanzette, veerde hij omhoog van de pianokruk. Moest een nootje fluisterzacht klinken, dan boog hij diep voorover en ging zijn neus richting de toetsen. De spelintensiteit van deze Russisch-Duitse musicus was volledig af te lezen aan zijn lichaamstaal. Wie de wind en de regenvlagen van Ciara had getrotseerd, kon zondag in Amsterdam getuige zijn van Levits debuut in de serie Meesterpianisten. De akoestiek van de Grote Zaal van het Concertgebouw lag de pianist nog vers in het geheugen; afgelopen november soleerde hij er met het Pittsburgh Symphony Orchestra. (meer…)

Levit speelt de noten niet, hij temt ze

door Rahul Gandolahage, NRC Handelsblad, 11 februari 2020 

Zondag debuteerde Igor Levit in de serie Meesterpianisten in het Amsterdamse Concertgebouw. Laat hem alsjeblieft snel terugkomen. Meesterpianist Igor Levit heeft de zaal in een fractie van een seconde mee. Niet met een stevige inzet, eerder met het tegenovergestelde. Het lijkt wel of hij zijn vingers eerst zachtjes in de eerste maat van Beethovens 30e pianosonate wriemelt, zijn handen tot een kommetje vouwt en laat vollopen met de noten uit de tweede maat en die met de derde maat in één soepele beweging boven zijn hoofd uitstrooit. Het kwam zo onverwacht dat je even beduusd in de tijd bleef hangen, voor je in de gaten had dat Levit de inleiding alweer ver achter zich gelaten had. (meer…)