serie Meesterpianisten 2017-2018

Recensies 2017-12-07T15:33:24+00:00

Recensies

PIANO ZINGT ONDER DE HANDEN VAN 27-JARIGE BEHZOD ABDURAIMOV

Door Sandra Kooke, 12 oktober 2017,   TROUW 

Is hij echt pas 27 jaar? De Oezbeekse pianist Behzod Abduraimov, geboren, getogen en opgeleid in Tasjkent, speelt zo zelfverzekerd en muzikaal in balans, dat het bijna niet te geloven is dat hij nog zo jong is. Alleen zijn snelheid verraadt hem. Zondagavond rende hij roetsj, roetsj de lange trap van de Grote Zaal van het Concertgebouw af, ging zitten, ademde in en begon te spelen. Toen de piano eenmaal onder zijn handen zong, deed zijn leeftijd er niet meer toe en nam zijn krachtige, heldere klank bezit van de zaal. Dirigent Valery Gergjev is de grote promotor van dit talent. Hij speelde al een keer of twintig met deze Rus, die hem wereldwijd op sleeptouw neemt. Zoals vorige week nog bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Mooier kan een carrière niet beginnen. Zondagavond leverde hij in de Meesterpianisten-serie op eigen benen een solorecital af. Het gevarieerde programma begon met Bachs Toccata en Fuga BWV 565. Abduraimovs stevige, ritmische spel zorgde meteen voor opwinding. (meer…)

BEZHOD ABDURAIMOV KWAM, ZAG EN OVERWON

abduraimov_pianowereldDoor Lucien Knoedler   8 oktober 2017  Pianowereld   

Afgelopen week maakte Bezhod Abduraimov zijn debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest, in het Derde pianoconcert van Rachmaninoff – onder leiding van Valery Gergiev. Superlatieven leken ook hier tekort te schieten. Zondagavond jongstleden was zijn spectaculaire debuut op ’s werelds belangrijkste pianopodium, de serie Meesterpianisten in de grote zaal van het Koninklijk Concertgebouw. Een uitroep gelijk ‘Behzod Abduraimov was hier’ wekt associaties zoals ‘hij kwam, zag en overwon.’ Dit was ook zo, een heerser van die aard is hij evenwel niet. Veeleer is hij, zo jong nog (26), een groot en genereus filosoof in het bezit van uitzonderlijk poëtische gaven. En publique leek Abduraimov aanvankelijk veeleer voor zichzelf te spelen, ernstig voorover gebogen – in zichzelf gekeerd –, om toch ongekende vergezichten, diepten en details tegelijk te ontplooien. Oprecht van teen tot kruin, in niets gespeeld of gewild. Wie hing niet dadelijk aan zijn lippen? Bij wijze van spreken.

(meer…)

NUCHTERHEID IS DE VOORNAAMSTE TROEF

Door: Guido van Oorschot 11 oktober 2017,  Volkskrant 

Nuchtere pianist Adburaimov bezielt zijn publiek niet met vingervlugheid. Nuchterheid is de voornaamste troef van pianist Behzod Abduraimov; hij zal zijn publiek niet overvoeren met vingervlugheid. Twee optredens in het Concertgebouw binnen een week werden onthaald op een luid bravo.

Komen, zien en overwinnen. Die drietrapsraket stuwt de carrière voort van de jonge Oezbeekse pianist Behzod Abduraimov. De man, die vandaag 27 wordt, is een specialist in overrompelende debuten. Neem alleen al Nederland: vorige week veroverde hij het Concertgebouworkest, sinds zondag staat een soloavond in de serie Meesterpianisten op zijn cv. Na beide optredens riepen liefhebbers en vaklui bravo.  (meer…)

DE DIAGNOSE IS HELDER: PIANIST ABDURAIMOV KAN ALLES

Zijn geheim: eigenheid, beheersing en een fluwelen pianissimo. Aan goede jonge pianisten geen gebrek. Van Beatrice Rana tot Julien Libeer en van Mariam Batsashvili tot Aidan Mikdad; de hoeveelheid talent is overstelpend en de vraag is vooral hoe en wanneer talent overgaat in meesterschap. En als dat gebeurt, hoe dat dan in goede banen moet worden geleid. Lees hier de gehele recensie

“Het gekozen programma was veelzijdig. Abduraimov begon met een vrij vlezige lezing van Bachs Toccata en Fuga BWV 565 in de bewerking van Busoni – zich met grote contrasten tussen paralend klokjesspel en bulderende bassen hoorbaar zeer van de orgelende oorsprong bewust”.

“Pianistisch is de diagnose helder: Abduraimov kan alles. Maar bijzonder zijn vooral zijn fluwelen klankideaal en de wijze waarop hij al zijn vaardigheden inzet voor rapsodische vertelkracht”.

“Ook in de twee toegiften (Bach BWV 596, Schubert D780) bleef Abduraimov trouw aan de hem kenmerkende klankschoonheid, met lichte elegantie in Schubert, en een innemende afwezigheid van maniertjes”.

(meer…)

SENSATIONELE DEBUTANT BIJ KONINKLIJK CONCERTGEBOUW ORKEST

nissor-behzod-abduraimov-KCOdoor Erik Voermans, Het Parool, 5  oktober 2017 

Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Valeri Gergjev Solist: Behzod Abduraimov (piano), Het Concertgebouw

Er bestaan op deze wereld malloten die hebben geteld hoeveel noten de solopartij van Rachmaninoffs even populaire als roemruchte Derde pianoconcert bevat. Het moeten er 29.035 (als de pianist in de cadens een paar eenvoudiger varianten speelt) of 29.656 zijn, maar telt u het thuis nog eens rustig na als u het niet gelooft. Gisteravond speelde het reusachtige Oezbeekse pianotalent Behzod Abduraimov tijdens zijn sensationele debuut bij het Koninklijk Concertgebouworkest ze alle 29.656 uit het hoofd, waarvan minstens 29.642 op een adembenemende manier. (Er waren er paar hele kleine, te verwaarlozen missertjes.) De inzet van het eerste thema in het Allegro ma non tanto zette de oren al meteen op steeltjes. (meer…)

Zelfs in de stilte is Perahia een meester

Als er zondagavond een meteoriet was ingeslagen in het Amsterdamse Concertgebouw, was
dat een ramp geweest voor de pianowereld. Niet alleen omdat daar meesterpianist Murray
Perahia op dat moment een recital gaf, maar ook omdat vrijwel alle jonge Nederlandse
pianotalenten waren komen luisteren naar hun grote voorbeeld; onder het publiek bevonden
zich tevens meerdere internationale pianocoryfeeën. Een optreden van Perahia is dan ook iets
heel bijzonders, zeker nu hij zeventig en nog in topconditie is.

lees de gehele recensie van Christo Lelie, TROUW Zelfs in de stilte is Perahia een meester_ christo-lelie