fbpx

het seizoen 2019-2020

serie Meesterpianisten

bestel uw losse kaarten >
Recensies2019-10-09T16:50:44+02:00

Recensies 2019-2020

Muzikale puurheid sierde het spel van Emanuel Ax

door Christo Lelie , 19-06-2019,  

Op 8 juni werd Emanuel Ax zeventig jaar. Daarom stond het recital dat de in ons land zeer geliefde Amerikaanse meesterpianist  een week later in het Amsterdamse Concertgebouw gaf in het teken van het bereiken van dit kroonjaar. Dat de jaren voor Ax niet lijken te tellen was hoorbaar in de energieke manier waarop hij het behoorlijk zware en lange programma technisch puntgaaf én geïnspireerd tot klinken bracht. Ook trouwens in de soepele wijze waarop hij de hoge trap van de Grote Zaal op en af rende. Het sympathieke van Emanuel Ax is vanouds dat hij altijd puur, zonder enige opsmuk musiceert, met veel noblesse. (meer…)

Emanuel Ax sluit het pianoseizoen af met liefde

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 17-06-2019 

Hij heeft een hoge aaibaarheidsfactor, is vriendelijk en bescheiden. Een harde werker, voor wie het streven naar instrumentale perfectie en muzikale expressie een levenslange taak is. En nooit is het goed genoeg. Emanuel Ax (1949), die zondag zijn 70e verjaardag vierde in de serie Meesterpianisten met een liefdevol solorecital met werken van Brahms, Benjamin, Schumann, Ravel en Chopin, benadert de hoge kunst van het pianospelen in alle nederigheid als een ambachtsman, die zich blijft verwonderen over alles wat er in een partituur valt te ontdekken. In elk detail herkent hij schoonheid en betekenis. Hij koestert de noten zoals een juwelier zijn juwelen oppoetst, totdat ze glimmen en glinsteren. Hij houdt van zijn beroep. (meer…)

Compromisloos perfectionisme van Zimerman is een traktatie

door Mischa Spel, 4 juni 2019, NRC Handelsblad,   

Concerten van de Poolse meesterpianist Krystian Zimerman zijn een zeldzaamheid. Zijn recital in de serie Meesterpianisten zette door de architecturale aanpak en eigenzinnige tempokeuzen vooral je hersens in werking. Een van de slijtvaste bekoringen van de serie Meesterpianisten is de extreme variëteit aan interpretaties die je er hoort. Elke pianist is immers zijn of haar eigen orkest – met het instrument als wild card. En zelfs die joker houden sommige pianisten strak in de hand. (meer…)

Zimerman, de aristocraat onder de meesterpianisten

door Frederike Berntsen, TROUW, 5  juni 2019 

Achter het Concertgebouw stond een witte camperbus met een Zwitserse nummerplaat geparkeerd, lang genoeg om een concertvleugel in te vervoeren – zijramen verduisterd, zonwering tegen de voorruit. Krystian Zimerman is op tournee. Zoals een violist zijn viool in een koffer over zijn schouder hangt, zo laadt Zimerman thuis zijn Steinway in en gaat op pad. (meer…)

Krystian Zimerman spreekt tot de verbeelding

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 04 juni 2019

Niemand heeft ooit onder de zwarte tent mogen kijken waaronder Krystian Zimerman (62) voorafgaand aan zijn optredens sleutelt en intoneert aan zijn eigen Steinway vleugel, het enige instrument waarop hij concerten wil geven. Zelfs al komt hem dat duur te staan, zoals die keer dat de Amerikaanse douane, kort na de aanslagen van 9/11, zijn vleugel in beslag nam omdat er uit de verlijmde onderdelen een verdacht chemisch luchtje opsteeg. (meer…)

Muziek als troostrijke bezwering van de chaos

door Job van Schaik, Dagblad van Het Noorden, 27 mei 2019 

Met Krystian Zimerman was er weer eens een pianist van de buitencategorie in Groningen. Zijn recital trok slechts 450 toeschouwers naar De Oosterpoort. Dat de grote zaal van De Oosterpoort nog niet half volliep voor de Poolse grootmeester is betreurenswaardig. Want het was zo’n zeldzaam concert waarbij je als vanzelfsprekend de ogen sloot en volkomen opging in de muziek. (meer…)