Bestel nu een serie

Het nieuwe seizoen is uit

Recensies2018-09-26T12:03:53+00:00

Recensies 2018-2019

Volodos laat Schubert etherisch zingen zonder pedaal

Arcadi Volodos
Photo: Marco Borggreve

door Wenneke Savenije, 13 juni 2018

‘Het was prachtig’, zei een mijnheer in de pauze na de meesterlijk verstilde, verfijnde en zachtmoedige uitvoering die Arcadi Volodos (1972) had gegeven van Schuberts Sonate in A, op. post. D959: ‘Maar ik moest er niet om huilen.’ Was het niet juist de naar het cerebrale neigende meesterpianist Alfred Brendel die over Schuberts voorlaatste pianosonate, kort voor zijn dood gecomponeerd in troosteloze armoe en ellende, heeft opgemerkt: ‘Blijheid aan de oppervlakte. Daaronder koorts en wanhoop, ongemak en horror.’ (meer…)

Kissin bundelt ernst en weemoedige pijn

door Roeland Hazendonk, Het Parool, 19 juni 2018 

Beethovens Grosze Sonate für das Hammerklavier geldt als een van de diepgravende toppen uit het klassiek repertoire. Het stuk is even veeleisend voor de pianist als voor de luisteraar die het complexe discours wil volgen; Beethoven vijlde er twee jaar aan. De Russische pianist Evgeny Kissin richtte zich geheel naar dat imago en speelde het doorwrochte werk in het laatste concert van dit seizoen in de serie Meesterpianisten groots en serieus. Vooral het aangrijpend mooie langzame deel waarin Beethoven een diep ernstig thema verbluffende transformaties laat ondergaan, was buitengewoon goed getroffen. (meer…)

Pianomagiër houdt seance in de schemer

door Roeland Hazendonk, Het Parool, 15 mei 2018

Een concert van de Russische Meesterpianist Grigory Sokolov is een soort negentiende-eeuwse seance, waarin hij in het schemerdonker van de zaal de geest van de componist lijkt op te roepen. De geesteskinderen van Haydn en Schubert zweefden als bij kaarslicht door het Concertgebouw en als de componisten er zelf bij hadden kunnen zijn, waren hun onstoffelijke verschijningen ongetwijfeld neergestort van verbazing over hoe het publiek door de pianomagiër werd verleid om in hun muziek op te gaan. (meer…)

Overgave is het sleutelwoord bij meesterpianist Sokolov

door Mischa spel, NRC, 14 mei 2018 

Meesterpianist Grigory Sokolov (68) is een toetsenalchemist. Zijn interpretatie van Haydn is overmatig zwaar en ernstig. Maar zijn Schubert betoverde, net als elk van zijn zes (!) toegiften.  Je zou een karakterstudieboek kunnen samenstellen aan de hand van de temperamenten die langskomen in de serie Meesterpianisten. Neem de oude Rus Grigory (‘Grisha’) Sokolov (68), door velen omarmd als de beste pianist ter wereld. Zijn recitals in Amsterdam (dit jaar ook in Utrecht en Eindhoven) zijn een jaarlijks terugkerende, haast occulte eredienst, waarvoor het Concertgebouw zondag opnieuw stampvol zat. (meer…)

Grigory Sokolov nog altijd beter dan alle anderen

door Wenneke Savenije, 14 mei 2018 

Hoe beschrijf je de uitzonderlijke kwaliteiten die het spel van Grigory Sokolov (1950, St. Petersburg) zo bijzonder en letterlijk ongehoord maken. Hoe leg je uit dat het niveau van zijn solorecitals steeds weer uitstijgt boven dat van alle andere pianisten? Elk jaar komt de titaan onder de Russische pianisten, die al op zijn 16e de Gouden Medaille van het Tsjaikovsky Concours in Moskou won en sinds de jaren ’70 vaak in het Westen optreedt, naar Nederland om een recital in de Serie Meesterpianisten van Marco Riaskoff te spelen en steeds weer heb ik in mijn recensies dingen geschreven als: ‘Sokolov is de enige echte grootmeester onder de meesterpianisten’ of  ‘Als God piano zou kunnen spelen, dan heet hij Sokolov’.  (meer…)

Geen beter duo dan Lucas en Arthur Jussen

door Sandra Kooke, TROUW, 23 april 2018  

Hoe vaak zullen Lucas (25) en Arthur (21) Jussen Schuberts ‘Fantasie in f’ gespeeld hebben? Al in 2011 zetten ze dit meest geliefde stuk voor vier pianohanden op cd. Zondagavond, zeven jaar later, oogstten ze in het Concertgebouw in Amsterdam de opbrengst van hun jarenlange omgang met dit werk. Zeldzaam eensgezind begaven ze zich door de gangen van dit stuk, overal schattend opduikend. En hoewel hun spel helemaal gaaf was, klonk het levendig en liefdevol, alsof ze het stuk net aan het ontdekken waren. (meer…)

Deze website maakt gebruik van cookies. Zo kunnen we content op maat aanbieden en de effectiviteit verder verbeteren. Lees onze privacy verklaring hier.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close