Order your tickets now

The new season 2018 - 2019 has started

Reviews2018-01-16T13:41:23+00:00

Reviews

*only available in Dutch!

Pianiste Grimaud verklankt trage golfslag van het leven

door Joost Galema, NRC Handelsblad , 11 februari 2019  
Pianiste Hélène Grimaud wil met haar muziek materie en geest loszingen. Hélène Grimaud luisterde de serie Meesterpianisten op met een recital dat nog lang in de hoofden en harten van de bezoekers zal naklinken.In haar vijfde en laatste toegift – Debussy’s La cathédrale engloutie – vatte de Franse pianiste Hélène Grimaud het wezen van haar recital kernachtig samen. De componist verklankte in deze prélude een Bretonse kustmythe, waarin op heldere ochtenden voor het eiland Ys een verzonken kathedraal uit zee lijkt te verrijzen en de wind kerkelijke gezangen meevoert. (more…)

Gavrylyuk is een nieuwe Horowitz

Alexander Gavrylyuk
Photo: Marco Borggreve

door redactie Eindhovens Dagblad, 

Oekraïnse pianist geeft voortreffelijk recital in Muziekgebouw in Eindhoven. Er is een nieuwe Horowitz aangetreden: hij heet Alexander Gavrylyuk. Met voortreffelijke pianisten kan men hele straten plaveien, ook door de opkomst van enorme aantallen Aziaten. Bijzondere en bezeten vertolkers zijn dun gezaaid. Eén daarvan is deze Oekraïnse kunstenaar (1984). Zijn fenomenale spel bezit inderdaad Horowitz-trekken door zijn elektriserende musiceerkunst en zijn vederlichte toets. Spectaculair is zijn geschiedenis. In 2003 raakte hij in coma met een verbrijzelde schedel door een ongeluk.

(more…)

Arcadi Volodos op de vlucht voor ‘noise’

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 19 december 2018 STERREN VOOR MEESTERPIANIST

In 1995 maakte Arcadi Volodos (1972), zonder twijfel een van de meest begaafde pianisten van deze tijd, voor de eerste keer een verpletterende indruk op Marco Riaskoff. Moeiteloos liet de jonge Rus de Flight of the Bumblebee door de zaal razen, van origine een ‘orkestraal intermezzo’ uit de opera Het leven van de tsaar van Rimsky-Korsakoff, uitgevoerd in een duizelingwekkend virtuoze transcriptie van Cziffra. Met zijn kleine handen bleek de gezette Volodos – zoon van twee zangers uit St Petersburg en pas op zijn 16e serieus begonnen met pianospelen, eerst als student aan het Moskous Conservatorium, en later bij Jacques Rouvier in Parijs en Dimitri Bashkirov in Madrid – een geboren pianovirtuoos, die zonder zichtbare technische obstakels of emotionele blokkades in razendsnelle tempi en in schitterende klankkeuren complete tornado’s aan onspeelbare notencascades soepeltjes kon bedwingen. (more…)

Denis Matsuev houdt van het sportieve element

door Wenneke Savenije, de Nieuwe Muze, 29-11-2018 

‘Hier is geen ontkomen aan’, reageert mijn lieve oude buurvrouw op het machismo pianospel van de Russische superster Denis Matsuev. Ze is een beetje doof, dus het leek me een goed idee om haar mee te nemen naar het solorecital van de hardst spelende maestro uit de Serie Meesterpianisten. Maar ze hoort (of ziet?) ook een andere kant aan de Rus, niet in de laatste plaats omdat we tamelijk vooraan in de zaal zitten: ‘Het is wel een ongelikte beer, maar hij heeft ook wel iets van een hele lieve teddybeer.’  (more…)

Pianist Denis Matsuev imponeert wel, maar weet niet te ontroeren

door Joost Galema, NRC, 26 november 2018 

De Russische pianist Denis Matsuev doet als toonbeeld van roofdierachtige kracht denken aan stervoetballer Cristiano Ronaldo.  Sommige pianisten kunnen je laten vergeten dat een vleugel hamers heeft, anderen doen hun best je eraan te herinneren, zoals de Rus Denis Matsuev. Het instrument kraakte in alle voegen bij zijn laatste toegift, een beukende bewerking vanIn de hal van de bergkoning uit Griegs Peer Gynt. Hij is dan ook geen dichter, maar een krachtmens die doet denken aan de Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo: briljant, maar met roofdierachtig machismo, dat bij de één bewondering oogst en bij een ander afkeer oproept. (more…)

Roberto Cominati geeft vleugels aan Ravel

door Wenneke Savenije, 8  november 2018  

Via de manager van de door het Nederlandse muziekleven geëxcommuniceerde Daniele Gatti, tot voorkort chefdirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, raakte Marco Riaskoff drie jaar geleden geïnteresseerd in het aristocratische pianospel van de Italiaanse pianist Roberto Cominati (Napels, 1969). Hij beluisterde diens dubbel-cd met fiijnzinnig gespeelde muziek van Ravel (2012) en ging voor de bijl. Last minute vroeg hij Cominati in te vallen voor de Cubaanse maestro Jorge Luis Prats, de bloedmuzikale ‘hofnar’ van de Serie Meesterpianisten, die door ziekte verstek moest laten gaan. Het werd een succes. (more…)

This website uses cookies to improve your experience. We’ll assume you’re ok with this, but you can opt-out if you wish. Read our privacy statement here.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close