Order your tickets now

The new season 2018 - 2019 has started

Reviews2018-01-16T13:41:23+00:00

Reviews

*only available in Dutch!

Denis Matsuev houdt van het sportieve element

door Wenneke Savenije, de Nieuwe Muze, 29-11-2018 

‘Hier is geen ontkomen aan’, reageert mijn lieve oude buurvrouw op het machismo pianospel van de Russische superster Denis Matsuev. Ze is een beetje doof, dus het leek me een goed idee om haar mee te nemen naar het solorecital van de hardst spelende maestro uit de Serie Meesterpianisten. Maar ze hoort (of ziet?) ook een andere kant aan de Rus, niet in de laatste plaats omdat we tamelijk vooraan in de zaal zitten: ‘Het is wel een ongelikte beer, maar hij heeft ook wel iets van een hele lieve teddybeer.’  (more…)

Pianist Denis Matsuev imponeert wel, maar weet niet te ontroeren

door Joost Galema, NRC, 26 november 2018 

De Russische pianist Denis Matsuev doet als toonbeeld van roofdierachtige kracht denken aan stervoetballer Cristiano Ronaldo.  Sommige pianisten kunnen je laten vergeten dat een vleugel hamers heeft, anderen doen hun best je eraan te herinneren, zoals de Rus Denis Matsuev. Het instrument kraakte in alle voegen bij zijn laatste toegift, een beukende bewerking vanIn de hal van de bergkoning uit Griegs Peer Gynt. Hij is dan ook geen dichter, maar een krachtmens die doet denken aan de Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo: briljant, maar met roofdierachtig machismo, dat bij de één bewondering oogst en bij een ander afkeer oproept. (more…)

Roberto Cominati geeft vleugels aan Ravel

door Wenneke Savenije, 8  november 2018  

Via de manager van de door het Nederlandse muziekleven geëxcommuniceerde Daniele Gatti, tot voorkort chefdirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest, raakte Marco Riaskoff drie jaar geleden geïnteresseerd in het aristocratische pianospel van de Italiaanse pianist Roberto Cominati (Napels, 1969). Hij beluisterde diens dubbel-cd met fiijnzinnig gespeelde muziek van Ravel (2012) en ging voor de bijl. Last minute vroeg hij Cominati in te vallen voor de Cubaanse maestro Jorge Luis Prats, de bloedmuzikale ‘hofnar’ van de Serie Meesterpianisten, die door ziekte verstek moest laten gaan. Het werd een succes. (more…)

Cominati si rivela un interprete magnifico

door Edoardo Saccenti, Operaclick, 6-11-2018 

Roberto Cominati torna al Concertgebouw di Amsterdam nell’ambito della prestigiosa serie Meesterpianisten (Maestri del pianoforte) con un concerto imperniato sul doppio tema della trascrizione e della rivisitazione. Dedicata a Bach la prima parte del concerto dove, accanto alla celebre versione di Busoni della Ciaccona dalla Seconda partita in re minore per violino solo, il pianista napoletano ha presentato Seconda suite in re minore per violoncello solo nella rivisitazione di Godowski e la trascrizione di Friedman della celeberrima Toccata e fuga per organo BWV 565. (more…)

Alexander Romanovsky (34) levert topprestatie in serie Meesterpianisten

door Wenneke Savenije, de Nieuwe Muze, 11 oktober 2018 

In 2011 speelde Alexander Romanovsky, die al op zijn 17e winnaar werd van de Ferruccio Busoni Intenational Piano Competition in Bolzano, het openingsconcert van het 25-jarige jubileum van de serie Meesterpianisten. Hij debuteerde met Haydns Sonate in Es, de 28 Variaties op een thema van Paganini van Brahms en Rachmaninoffs Etudes Tableaux. De Volkskrant kopte: ‘De Oekraïense pianist Romanovsky staat garant voor spierballenkunst.’ (more…)

Evgeny Kissin soleert op eenzame hoogte

door Wenneke Savenije, 18 juni 2018

Het 31e seizoen in de Serie Meesterpianisten was een aaneenschakeling van hoogtepunten. Dankzij impresario Marco Riaskoff en zijn rechterhand Friso Verschoor kon het trouwe publiek zich laven aan een inspirerende kennismaking met de jonge hemelbestormer Behzod Abduraimov, de gevoelige eigentijdse romantiek van Daniil Trifonov, de intrigerende Bach en Beethoven (Diabelli Variaties!) van Piotr Anderszewski, het stralende meesterpianisten-debuut van Arthur en Lucas Jussen, de spirituele queeste van Grigory Sokolov en de oorstrelende tederheid van Arcadi Volodos in Schubert, om maar enkele hoogtepunten te noemen. (more…)

This website uses cookies to improve your experience. We’ll assume you’re ok with this, but you can opt-out if you wish. Read our privacy statement here.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close