fbpx
13 recitals on Sunday night

the season 2020 - 2021 is out!

Master Pianists series

Reviews2020-03-11T13:28:43+02:00

Reviews

*only available in Dutch!

Alexei Volodin vult Het Concertgebouw met massieve klankexplosies

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 3 maart 2020,

Het woord ‘klavierleeuw’ is onder de liefhebbers van pianorecitals een dubieus begrip geworden. Tijdens de spectaculaire optredens van Franz Liszt, de grootste klavierleeuw van de 19e eeuw, hingen de heren in de kroonluchters terwijl de dames in katzwijm vielen. Bij de optredens van Rachmaninoff, de ongeëvenaarde klavierleeuw van de 20ste eeuw, ging het er al beschaafder aan toe, maar publiek, pers en collega’s hingen bij zijn fenomenale pianospel ademloos aan zijn lippen. Maar in onze tijd zijn er zoveel virtuoos spelende klavierleeuwen, dat het woord eigenlijk geen betekenis meer heeft. Martha Argerich, de enige klavierleeuw onder de vrouwelijke pianisten, is meer een klaviertijgerin. Een op masculien krachtsvertoon gerichte pianist als Denis Matsuev een klavierleeuw noemen, staat bijna gelijk aan zeggen dat hij er ordinair op los hamert. Na al die klavierleeuwen uit het verleden is de pianokenner van nu meer gericht op pianovirtuozen die uitblinken in noblesse, diepgang en verfijning. (more…)

Severin von Eckardstein heeft zijn introvertie tot kunst verheven

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 30 januari 2020

photo © Yoshie Kuwayama

photo © Yoshie Kuwayama

‘Alle aardse geluk is een compromis tussen droom en werkelijkheid’, schreef Marcel Proust (1885-1922), de Franse schrijver aan wie ik altijd moet denken wanneer de fijnzinnige Duitse pianist Severin von Eckardstein (1978) wegdroomt achter de vleugel. Net als Proust vertoeft de introverte Von Eckardstein van nature liever in een droomwereld, dan in de wereld van roem, geld en macht. Sinds hij in 2003 het Reine Elisabeth Concours in Brussel won, nam zijn pianocarrière als vanzelf een hoge vlucht, zonder dat de destijds heel schuw en kwetsbaar overkomende Von Eckardstein daar erg veel moeite voor leek te doen. Hij speelt even graag in de relatieve afgelegenheid van de Edesche Concertzaal als in Het Concertgebouw. (more…)

Warm pleidooi voor vergeten componist Dupont

door Christo Lelie, 28-01-2020,

foto: Irène Zandel

Recitals in de serie Meesterpianisten worden in de regel gekenmerkt door programma’s, bestaande uit louter bekende werken uit de klavierliteratuur. Omdat dit repertoire door toppianisten wordt uitgevoerd zijn deze concerten alleszins interessant en voorzien ze in een behoefte. Er is echter een massa pianomuziek gecomponeerd die nooit de status van ijzeren repertoire heeft bereikt en daardoor zelden in grote zalen klinkt, maar die zeker de moeite waard is.

(more…)

Blinde pianist Tsujii speelt virtuoos, maar zonder  spanningsboog

door Joost Galema, NRC Handelsblad,  16 december 2019 

De blinde pianovirtuoos Nobuyuki Tsujii laat Chopins muziek dolen in een wonderbaarlijk, maar bijna zuurstofloos universum. Wat ziet het innerlijke oog van een pianist die vanaf zijn geboorte blind is? De vraag drong zich op gedurende het recital van de 31-jarige Japanner Nobuyuki Tsujii. Om meer dan één reden, want deze man, die nooit een blik heeft kunnen werpen op de wereld buiten hem, componeert ook. Filmmuziek, nota bene. Zijn eerste stuk – geschreven op zijn twaalfde – draagt de titel Straathoek in Wenen. Welke krachten van verbeelding drijven hem voort? Voor ons, zienden, vormt Tsujii een mysterie. (more…)

Opperste concentratie en vertelkunst in het pianospel van Nobuyuki Tsujii

door Christo Lelie, 17 december 2019,

Op het Internet zijn diverse sites te vinden met overzichten van hedendaagse blinde pianisten. Opvallend is dat deze  vrijwel allemaal uit de jazz- of popmuziek afkomstig zijn. Van de hedendaagse klassieke meesterpianisten wordt er in die lijstjes steevast slechts één genoemd: de blindgeboren Nobuyuki Tsujii.  Deze 31-jarige Japanner maakt al een decennium lang internationale furore sinds hij in 2009 het prestigieuze Van Cliburn Concours ex aequo won. In Nederland was hij echter hoegenaamd niet bekend. Dat veranderde toen hij op zondag 15 december 2019 in de Grote Zaal van het Concertgebouw zijn Amsterdamse recitaldebuut maakte als invaller voor de geblesseerde Nelson Freire. (more…)

NOBUYUKI TSUJII: VERLIEFD OP ELKE NOOT

door Elger Niels , de Nieuwe Muze 16 december 2019,

Hoe vervang je een onvervangbare pianist? Bij de serie Meesterpianisten hebben Marco Riaskoff en Friso Verschoor in dergelijke omstandigheden weleens vaker aanzienlijk succes geoogst door een evenzo onvergelijkbare collega in te zetten. Zo ook gisteren toen de 75 jarige, zachtmoedige Braziliaanse virtuoos Nelson Freire vervangen werd door de 31-jarige blinde Japanner  Nobuyuki Tsujii. (more…)