fbpx
13 recitals on Sunday night >

order your season 2020 - 2021 series!

Master Pianists series

Reviews2020-03-11T13:28:43+02:00

Reviews

*only available in Dutch!

Blinde pianist Tsujii speelt virtuoos, maar zonder  spanningsboog

door Joost Galema, NRC Handelsblad,  16 december 2019 

De blinde pianovirtuoos Nobuyuki Tsujii laat Chopins muziek dolen in een wonderbaarlijk, maar bijna zuurstofloos universum. Wat ziet het innerlijke oog van een pianist die vanaf zijn geboorte blind is? De vraag drong zich op gedurende het recital van de 31-jarige Japanner Nobuyuki Tsujii. Om meer dan één reden, want deze man, die nooit een blik heeft kunnen werpen op de wereld buiten hem, componeert ook. Filmmuziek, nota bene. Zijn eerste stuk – geschreven op zijn twaalfde – draagt de titel Straathoek in Wenen. Welke krachten van verbeelding drijven hem voort? Voor ons, zienden, vormt Tsujii een mysterie. (more…)

Opperste concentratie en vertelkunst in het pianospel van Nobuyuki Tsujii

door Christo Lelie, 17 december 2019,

Op het Internet zijn diverse sites te vinden met overzichten van hedendaagse blinde pianisten. Opvallend is dat deze  vrijwel allemaal uit de jazz- of popmuziek afkomstig zijn. Van de hedendaagse klassieke meesterpianisten wordt er in die lijstjes steevast slechts één genoemd: de blindgeboren Nobuyuki Tsujii.  Deze 31-jarige Japanner maakt al een decennium lang internationale furore sinds hij in 2009 het prestigieuze Van Cliburn Concours ex aequo won. In Nederland was hij echter hoegenaamd niet bekend. Dat veranderde toen hij op zondag 15 december 2019 in de Grote Zaal van het Concertgebouw zijn Amsterdamse recitaldebuut maakte als invaller voor de geblesseerde Nelson Freire. (more…)

NOBUYUKI TSUJII: VERLIEFD OP ELKE NOOT

door Elger Niels , de Nieuwe Muze 16 december 2019,

Hoe vervang je een onvervangbare pianist? Bij de serie Meesterpianisten hebben Marco Riaskoff en Friso Verschoor in dergelijke omstandigheden weleens vaker aanzienlijk succes geoogst door een evenzo onvergelijkbare collega in te zetten. Zo ook gisteren toen de 75 jarige, zachtmoedige Braziliaanse virtuoos Nelson Freire vervangen werd door de 31-jarige blinde Japanner  Nobuyuki Tsujii. (more…)

Blinde virtuoos Tsujii verbaast, maar ontroert zelden

door Erik Voermans, Het Parool, 16 december 2019 

Tsujii maakte minder mis­slagen dan alle ziende collega’s in de serie Meesterpianisten van dit seizoen bij elkaar. Ongebruikelijk was ook dat er op het podium van het uitpuilende Concertgebouw heel veel extra stoelen waren neergezet om in de belangstelling te kunnen voorzien. Misschien kwam dit door het grote contingent Japanners dat op dit debuut was afgekomen. Nobuyuki Tsujii is dan ook wat je met recht ‘een fenomeen’ mag noemen. In 2009 won hij op zijn twintigste, met de zeventienjarige Chinees Haochen Zhang, de eerste prijs op het Van Cliburn Concours en sindsdien loopt zijn carrière op rolletjes. (more…)

Behzod Abduraimov ongehoord en magisch in La Campanella van Liszt

door Wenneke Savenije, De Nieuwe Muze, 2 december 2019

In 2017 maakt de nu 29 jarige Behzod Abduraimov zijn overrompelende debuut in de Serie Meesterpianisten. Meteen werd hij omschreven als een oude ziel met een fluwelen toon, een groot pianotalent voor wie de vleugel geen geheimen kent, een unieke pianovirtuoos die ‘kwam, zag en overwon.’ Het Parool roemde Abduraimovs toucher in schilderachtige bewoordingen: ‘Wat een zoete, strelende, in het zachtste mousseline gehulde toon, die ook nog eens in diepe weemoed was gedrenkt en zong als een Russische nachtegaal die zijn moedertje mist.’ Het tweede solorecital van deze jonge hemelbestormer uit Tasjkent (Oezbekistan), die op zijn 18e de Gouden Medaille van het Von Cliburn Concours won,  kon bij voorbaat eigenlijk al bijna niet meer stuk. (more…)

Een dreigende en kraakheldere Perahia

Het professionele pianistencircuit herbergt een keur aan flamboyante, vingervlugge virtuozen. Zeldzamer is de intellectuele pianist-architect, de expert van de spanningsboog, de dragende melodielijn en de harmonische fundering. Ziehier Murray Perahia. In Riaskoffs serie Meesterpianisten speelde hij zondag onder meer Beethovens laatste pianosonate. Voor onvermoeibare structuurvorsers als Perahia is Beethovens Opus 111 dankbaar materiaal, al was het maar omdat de klassieke sonatevorm er tot het uiterste wordt opgerekt. (more…)