Serie Meesterpianisten in het Koninklijk Concertgebouw stopt na 33 jaar

COVID-19 dwingt Riaskoff Concert Management tot opgeven

Wij buigen het hoofd. Een maximum van 350 bezoekers, in een Grote Zaal die er onder normale omstandigheden op berekend is zo’n 2000 te verwelkomen, dat werpt een probleem op waar voor ons niet tegenop valt te boksen.

Het dwingt ons na 33 jaren van pianistisch-muzikale hoogconjunctuur een punt te zetten achter een van de meest prestigieuze series ter wereld, de serie Meesterpianisten in het Amsterdamse Koninklijk Concertgebouw.

Wat een half jaar geleden nog onvoorstelbaar leek, een pandemie die onze drukbezochte presentaties van pianisten uit de wereldtop simpelweg van de kaart zou vegen, is inmiddels een feit gebleken.

In de afgelopen zes maanden hebben we al zes recitals moeten annuleren waarvoor hoge kosten waren gemaakt. Voor het komende seizoen, waar we 13 concerten en 4 inhaalconcerten voor planden, hebben de maatregelen die het Coronavirus afdwingt geleid tot een onwerkbare situatie.

De voorlopig maximaal toegestane zaalbezetting van 350 bezoekers per concert, waar wij normaal gesproken rond 1600 bezoekers nodig hebben om onontkoombare uitgaven te dekken, ontneemt ons elk vooruitzicht. Het noodzaakt ons al onze – ongesubsidieerde – activiteiten te staken.

Voor mij persoonlijk is dit een zwaar en emotioneel besluit, pijnlijk vooral ook als ik denk aan onze abonnees en concertbezoekers, jonge en oudere liefhebbers, van wie sommigen sinds 1987 amper een recital hebben gemist. Factor in het succes van de serie Meesterpianisten was niet alleen het kaliber van de optredende kunstenaars, maar ook – zoals veel pianisten me onomwonden hebben verzekerd – de intense aandacht en muzikale passie van ons publiek.

Jonge talenten zijn in de serie gelanceerd. Oude meesters maakten een verrassende comeback. Befaamde pianisten uit het top-echelon bevestigden hun reputatie met – niet zelden – legendarische verrichtingen. Veel pianisten werden mijn beste vrienden. Jubileumconcerten waar vijf of zes pianisten tegelijk kwamen spelen, leverden onvergetelijke ervaringen op.

Ik dank iedereen die aan de serie Meesterpianisten heeft meegewerkt. Ik dank ook het trouwe en immer nieuwsgierige publiek. Vooral ook dank ik het Koninklijk Concertgebouw, met welks directie en medewerkers ik 33 jaar lang heb mogen samenwerken aan de realisering van dit spannende en prachtige avontuur.

Met vriendelijke groet,

Marco Riaskoff

De concerten in seizoen 2020-2021 van de serie Meesterpianisten zijn geannuleerd. Binnenkort worden kaartkopers van deze concerten door Het Concertgebouw nader geïnformeerd over de afwikkeling.

Vanwege de beperkte kantoorcapaciteit, wordt kaartkopers verzocht deze informatie af te wachten en niet zelf contact op te nemen.

De afgelopen 33 jaar hebben de volgende pianisten opgetreden in de serie Meesterpianisten:

Behzod Abduraimov, Pierre-Laurent Aimard, Piotr Anderszewski, Leif Ove Andsnes, Martha Argerich & Stephen Kovacevich, Martha Argerich & Alexander Rabinovich, Martha Argerich & Lilya Zilberstein, Kit Armstrong, Vladimir Ashkenazy, Emanuel Ax, Daniel Barenboim, Boris Berezovsky, Lazar Berman, Jonathan Biss, Rafał Blechacz, Jorge Bolet, Ronald Brautigam, Alfred Brendel, Yefim Bronfman, Gianluca Cascioli, Shura Cherkassky, Seong-Jin Cho, Aldo Ciccolini, Roberto Cominati, Bella Davidovich, Severin von Eckardstein, Till Fellner, David Fray, Nelson Freire, Alexander Gavrylyuk, Bruno Leonardo Gelber, Jonathan Gilad, Boris Giltburg, Nelson Goerner, Richard Goode, Hélène Grimaud, Horacio Gutiérrez, Marc-André Hamelin, Michael Kieran Harvey, Stephen Hough, Lucas & Arthur Jussen, Cyprien Katsaris, Evgeny Kissin, Zoltán Kocsis, Evgeny Koroliov, Denis Kozhukhin, Anna Kravtchenko, Anton Kuerti Katia & Marielle Labèque, Marc Laforet, Lang Lang, Alicia de Larrocha, Igor Levit, Paul Lewis, Yundi Li, Louis Lortie, Andrea Lucchesini, Nikolai Lugansky, Radu Lupu, Denis Matsuev, Hannes Minnaar, Joseph Moog, Ivan Moravec, Olli Mustonen, Enrico Pace, Enrico Pace & Igor Roma, Murray Perahia, Maria João Pires, Maria João Pires & Ricardo Castro, Mikhail Pletnev, Ivo Pogorelich, Maurizio Pollini, Jean-Bernard Pommier, Jorge Luis Prats, Beatrice Rana, Dezsö Ránki, Igor Roma, Alexander Romanovsky, György Sándor, Sir András Schiff, Grigory Sokolov, Yevgeny Sudbin, Alexandre Tharaud, Jean-Yves Thibaudet, Maria Tipo, Alexander Toradze, Daniil Trifonov, Simon Trpceski, Nobuyuki Tsujii, Mitsuko Uchida, Anatol Ugorski, Elisso Virsaladze, Alexei Volodin, Arcadi Volodos, Yuja Wang, Earl Wild, Christian Zacharias, Lilya Zilberstein, Krystian Zimerman.

Een greep uit de reacties van jonge en oudere iconen van de serie Meesterpianisten

Alfred Brendel:

‘The news that Marco Riaskoff has to discontinue his Piano Series at the Concertgebouw is most disturbing. This series was one of the outstanding fixtures of the international concert scene. For pianists to be included was an honour. Marco has masterminded it over many years not only as an organiser but also as an ardent and discerning music lover with true sympathy for the artists as human beings. Thank you ever so much, Marco!’

Daniel Barenboim:

‘It saddens me deeply to hear that the long-standing Master Pianists series by Riaskoff Concert Management has to come to a sudden end. There is no doubt that the Master Pianists series has been of essential importance for the cultural life in the Netherlands and beyond for more than three decades.’

Alexander Gavrylyuk:

‘I have been fortunate to perform for this extraordinary concert series on numerous occasions during the last 12 years and I owe Marco Riaskoff and the Master Pianist series deep gratitude for the most inspiring artistic experiences and opportunities. It is natural for me to refer to the Master Pianists series as one of the most important cultural leaders of the Netherlands and also one of the most internationally recognised piano series in the world.’

Lucas en Arthur Jussen:

‘Jarenlang zijn wij met grote regelmaat op zondagavond naar het Concertgebouw gegaan om de concerten van de Meesterpianistenserie bij te wonen. Voor ons is dit essentieel geweest voor de ontwikkeling tot pianist. Wat daar gebeurde was van het allerhoogste niveau, dat voelden we al heel snel. Ook de sfeer in de zaal en het cachet dat de serie uitstraalde heeft altijd indruk op ons gemaakt. In de loop van de jaren hebben we ervaren dat deze serie uniek is in zijn soort, ook op wereldschaal. De wijze waarop Marco Riaskoff dit alles heeft geïnitieerd en geleid zou als voorbeeld moeten dienen voor elke pianoserie: met respect naar de artiesten toe, vol passie voor de muziek en met een enorme gastvrijheid.’